Különleges, mégis a megszokott - az AutoBild tesztje a Hyundai i30-ról


Itt a nagy pillanat! A Magyar Nemzeti Bank bemutatta legújabb, 50 ezer forintos bankjegyét – nézd meg a fotókat!

Amíg megvolt az autóskártyám, a turbó varázsszónak számított. Automata váltóról nem is igen lehetett hallani, most viszont már az számít csodának, ha e kettő közül egyik sincs egy autóban. Pedig lassan mindenki tudja, hogy a turbót olykor kímélni kell, az automata váltó pedig megbízható, de azért bonyolult szerkezet, ha hozzá kell nyúlni, akkor nem ússzuk meg olcsón. De hát a kényelem és a környezetvédelmi előírások nagy urak, meg kell felelni mindkettőnek.

Nos, nézzük meg, hogyan illeszkedik a Hyundai i30 a mai autós világba, különösen a 1,5-ös szívó benzinmotorjával és a hatfokozatú manuális váltójával. Ez az autó nem csupán egy közlekedési eszköz, hanem egy olyan választás, amely ötvözi a megbízhatóságot és a funkcionalitást. A 1,5-ös szívó motorja elegendő teljesítményt nyújt a mindennapi városi közlekedéshez, miközben a hatfokozatú manuális váltó révén a vezető élvezheti a precíz irányítást és a dinamikus vezetési élményt. Ez a kombináció ideális lehet azok számára, akik értékelik a tradicionális vezetés élményét, és szeretnék jobban kézben tartani az autójuk működését. A Hyundai i30 emellett a praktikumot is képviseli. Tágas belső terével és jól átgondolt dizájnjával kényelmes utazást biztosít, legyen szó napi ingázásról vagy hosszabb utazásokról. A modern technológiák integrálása pedig hozzájárul a biztonságos és kényelmes vezetéshez. Összességében a Hyundai i30 a maga 1,5-ös szívó benzinmotorjával és hat sebességes manuális váltójával nem csupán megállja a helyét a piacon, hanem egy olyan lehetőséget kínál, ami a klasszikus vezetési élményt és a modern kényelmet ötvözi.

Valahogy a körzeti orvos képe jelenik meg előttem, amikor erre az autóra gondolok. Olyan figura ő, aki nem a legnagyobb szakértője egy-egy területnek, de fiatalok és idősek egyaránt bizalommal fordulnak hozzá, mert pontosan annyira ért a dolgokhoz, hogy a legkülönfélébb nyavalyáinkból ki tud húzni minket. Az i30 formája nem éppen magával ragadó, inkább átlagosnak mondható; szinte észrevétlenül olvad bele a parkoló többi autójába. Kombi kivitele praktikus, de az egész dizájn semleges, a gyártó pedig bőven kínál sokkal feltűnőbb modelleket is. Ugyanakkor ez a semlegesség azt is jelenti, hogy az évek lassan suhannak el felette: lassan egy évtizede már, hogy ilyen formában létezik, és még mindig nem zavar, ha a szemem megakad rajta. Ez különösen jó hír azoknak, akik céges autóként választják, vagy akik nem kedvelik a figyelem középpontjába kerülést az utakon. Mindez egyfajta végtelen megbízhatóságot és problémamentességet sugall, ami igazán vonzóvá teszi a mindennapi használatra.

A műszaki tartalom ugyanezt a megbízhatóságot ígéri. A 1,5-ös szívómotor valószínűleg ugyanúgy fog zümmögni 100 vagy akár 200 ezer kilométer után is, mint amikor először beindították. A váltó sem fog szétesni, amikor lejár a garancia. Jelenleg ez természetesnek tűnik, de valószínűleg évek múlva is ugyanolyan kellemes érzés lesz váltani, mint a tesztautóban: precízen, határozottan és jól irányítva. Az úttartás messze felülmúlja az imbolygó SUV-kat, szorosan tapad az útfelülethez, sőt, szinte sportos érzetet kelt - persze a 96 lóerő nem fog varázsolni, de minden fordulaton egyenletesen adja le a teljesítményt, elkerülve a turbós autóknál megszokott lanyha indulást. Csak elindul, halad, gyorsul és kész, mindenütt kiszámíthatóan tol. A fékek viszont mintha egy másik autóhoz lettek volna tervezve; sokkal hatékonyabbak, mint amennyire a teljesítmény szükséglete indokolná: harapósak és erőteljesek, szinte meglepő módon. A vezetési élmény különleges, a sok hiperszuper, drága autó között üdítő látni egy ilyen őszinte járművet – régen minden autó ilyen volt, de mára ezt már szinte elfelejtettük.

Ugyanez érvényes a helykínálatra és az ergonómiára is: észrevétlenül teremtik meg azt az érzést, hogy minden a megfelelő helyen van, és bőven el lehet férni benne. A csomagtér lenyűgöző 1650 literes kapacitásra bővíthető, ha minden ülést ledöntünk, ami igazán figyelemre méltó, míg alaphelyzetben 602 liter áll rendelkezésre. A műszerfal digitális kialakítása modern, a virtuális műszerek szépen mutatnak, és a központi kijelző is éppen megfelelő méretű. Bár a grafika kissé zsúfoltnak tűnhet, idővel könnyedén megszokható, és a legfontosabb funkciókhoz nem szükséges gyakran tapogatni a képernyőt, hiszen fizikai gombok is segítik a navigációt. A műanyagok minősége is elfogadható, a szürke különböző sötét árnyalataiban pompáznak, de nem annyira sötétek, hogy lehangolóvá tegyék a belső teret.

Bár a motortechnológia a régi, jól bevált alapokon nyugszik, az autó nem maradt modern vezetéstámogató rendszerek nélkül. A start-stop rendszer kissé lassan reagál, de még mindig az elfogadható határon belül működik. Azok számára, akik szeretnek egy kis szundítást ejteni a piros lámpáknál, hasznos lehet az előttünk haladó autó elindulására figyelmeztető jelzés. A sávtartó rendszer viszont kicsit túlságosan is határozottan működik; ha közelítünk a felezővonalhoz, erőteljesen visszafordítja a kormányt, de ezt hamar meg lehet szokni. Kellemetlen meglepetés volt azonban, hogy az első radar néha, teljesen indokolatlanul figyelmeztetett egy látható akadályra, pedig biztos voltam benne, hogy semmi nem állt az utamban. Talán a szomorú, kora esti köd okozta ezt a furcsa jelenséget.

Az autópályás tempót erőlködés és hangoskodás nélkül bírja, de nem mi leszünk a belső sáv királyai, persze ezt az autót nem is az veszi meg, aki ilyen címekre pályázik. A fogyasztása korrekt: vannak, amik jobbat is tudnak nála, átlagban - oké, sok városi araszolással - 6,5 liter körüli értéket mutatott a fedélzeti számítógép. Az árától sem fogunk a falnak mennyi, 8,3 milliót kérnek az 1,5 DPI modellért, ami a szívómotort jelenti - mert van ám belőle turbós is, 998 köbcentis (100 Le) és 1,5-ös (140 Le) változatban. De igazság szerint nekünk, régi vágású csávóknak hiányzik a klasszikus szívómotor és erre csak akkor jövünk rá, amikor kipróbálunk egy ilyen i30-at. Mert be kell ismerni, minden átlagossága ellenére ez egy átkozottul jó autó!

Related posts