Egyedülálló kezdeményezést indítanak a görögországi sétahajózás megóvására, amely átfogó kampány keretében valósul meg. A célja, hogy megőrizzük a gyönyörű tengerpartokat és a tengeri ökoszisztémát, miközben a látogatók egy felejthetetlen élményben részes

Görögország folyamatosan növekvő népszerűségnek örvend a Földközi-tenger körüli hajóutak kedvelői körében. Július 21-től azonban új kihívással kell szembenézniük a sétahajós utasoknak, mivel a görög kikötők extraadót vezetnek be. Ezt a "fenntartható turisztikai díjat" azért hozták létre, hogy csökkentsék a túlzsúfolt szigetekre nehezedő turistai nyomást, és enyhítsenek az ottani infrastruktúra terhelésén.
Theodora Riga, a Mediterrán Hajózási Kikötők Szövetsége és a Korfui Kikötői Hatóság elnöke szerint azonban a helyzet kezelhető: "Görögország egy tengeri ország, és hiszem, hogy a hajóutak száma továbbra is növekedni fog" - fogalmazott.
A hajóutak nem csupán szórakozást nyújtanak, hanem jelentős gazdasági hatással is bírnak, hiszen több mint 1,1 milliárd euró értéket generálnak a görög gazdaságban. Ezenfelül számos munkahelyet biztosítanak a szigetek közösségeiben, hozzájárulva ezzel a helyi élet fenntartásához és fejlődéséhez a Nemzetközi Hajózási Társaságok Szövetsége által közzétett információk alapján.
"Két különböző felmérést végeztünk el: az egyik a már népszerű turisztikai célpontként ismert Heraklionban, míg a másik az egyre inkább felfutó Thesszalonikiben zajlott. Az eredmények azt mutatják, hogy Heraklionban több mint 500, Thesszalonikiben pedig több mint 100 munkahely maradt meg a sétahajózás révén" - emelte ki Thanosz Pallisz, a Pireuszi Egyetem tengergazdaságtan professzora.
Az ágazat előtt álló kihívásokra és a túlturizmus kritikájára válaszul a Nemzetközi Hajózási Társaságok Szövetsége külön kampányt indított, "Mindenki Görögország fedélzetére" címmel.
"A körutazások jelentős hozzáadott értéket képviselnek a görög szigetek számára. Nincs olyan szigettársadalom, amely ne integrálta volna a tengeri hajózást a prioritásai közé, vagy amely ne törekedne arra, hogy szívesen fogadja ezt a tevékenységet. Fontos azonban, hogy átgondoljuk, milyen mértékig és határokig tudják szigeteink befogadni ezt a csodálatos élményt" – figyelmeztetett Manolisz Koutoulakisz, a görög szigetpolitika főtitkára.
"A külföldi úticélok között egyre inkább megfigyelhető a túlturizmus problémája, ám Görögország e tekintetben kivételes helyzetben van. Fontos, hogy a görög szigetek iránti fokozott érdeklődést megfelelő módon, térben és időben kezeljük." - fűzte hozzá.
A kampány célja, hogy hangsúlyozza, miszerint a görögországi hajózás nem csupán a gazdasági fejlődés hajtóereje, hanem a fenntartható jövő záloga is. A siker kulcsa a különböző érdekelt felek közötti szoros együttműködés és koordináció, amely magában foglalja a kormányzati szerveket, a helyi önkormányzatokat, a kikötői hatóságokat, a turizmus szereplőit és a hajótársaságok partnereit. Ez a kollektív erőfeszítés képes biztosítani a hajózás fenntartható fejlődését, miközben megőrzi Görögország természeti szépségeit és kulturális örökségét.
Az ország legtöbb kikötője idén rekordszámú sétahajó-érkezést könyvelt el, ami a tengerparti hajózás mellett a legnagyobb bevételt jelenti számukra. A nagyobb kikötők, mint Pireusz, Szaloniki és Héraklion kikötője, számos beruházási projekteket terveznek, hogy a jövőben még több sétahajót tudjanak fogadni.
A pireuszi kikötő 2024-ben minden idők rekordját állította fel a körutazások utasforgalmában: csaknem 1,7 millió utast fogadott, és növelte a hazai kikötések arányát is.