Figyelemre méltó hír: Magyarország ad otthont a kínai BYD európai központjának - Pénzcentrum.


A kínai BYD stratégiai együttműködési megállapodást kötött a magyar kormánnyal, és Magyarországra helyezi európai központját, ami 2000 új munkahelyet teremt az országban - derült ki Orbán Viktor Facebook live adásából.

Kovács Zoltán kommunikációért felelős államtitkár jelentette be a megállapodást Orbán Viktor és Vang Csuan-fu, a BYD elnök-vezérigazgatója csütörtöki sajtótájékoztatóján. Az együttműködést a BYD részéről Stella Li ügyvezető alelnök, magyar részről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter írta alá.

A kormány már szerdán előkészítette a terepet a beruházás számára: a 103/2025. számú rendeletben kiemelt járműipari beruházássá nyilvánította a komáromi BYD-buszgyár melletti területet.

A világ harmadik legnagyobb autógyártója és élenjáró elektromosautó-gyártója 2023-ban bejelentette, hogy Szegeden indítja el első európai gyártóüzemét. A sajtóinformációk alapján a tervezett beruházás értéke 1400-1600 milliárd forint körül alakul, és az új gyár kezdetben évi 150-200 ezer jármű előállítását célozza meg, amely a jövőben akár 350 ezerre is bővülhet.

A BYD rendkívül gyorsan növeli eladásait, és jelentősen szorítja ki a külföldi gyártókat a kínai piacról. Bár jelenleg autói nagy részét Kínában értékesíti, a közeljövőben az európai piacra is erőteljesen fókuszál. Ennek érdekében építi a szegedi gyárat, valamint 2024 júliusában bejelentették egy törökországi üzem létesítését is.

Mindkét európai gyárban elektromos és plug-in hibrid autók készülnek majd. A BYD 2022 óta már nem foglalkozik hagyományos benzines és dízel motorral működő járművek gyártásával.

Hosszú időn át kérdés maradt, hol fogják előállítani a Magyarországon forgalomba kerülő autók akkumulátorait. Korábban szóba került, hogy a projekt a déli országrészben valósulhat meg, ám Botka László, Szeged polgármestere határozottan cáfolta, hogy Szeged lenne a helyszín, ahol akkumulátorgyár épülne.

A BYD eddigi európai központja Hollandiában található, azonban iparági források már tavaly, 2024 végén arról számoltak be, hogy a vállalat mérlegeli a lehetőséget, hogy Magyarországra helyezze át ezt a fontos bázist. Emellett az utóbbi időszakban a cég egy új európai kutatás-fejlesztési központ létrehozásán is dolgozik, amely még inkább erősítheti jelenlétét a kontinensen.

A BYD vállalatot 1995-ben alapította Vang Csuan-fu, egy innovatív kínai kémikus, aki a lítiumion-akkumulátorok gyártásában felfedezte az üzleti potenciált. A cég elsődlegesen mobiltelefonokhoz készített akkumulátorokat, és mindössze egy évtized alatt a világ vezető akkumulátorgyártói közé emelkedett.

2003-ban vásárolták meg az Xian Qinhuan Automobile autógyárat, amit BYD Autóra neveztek át. Kezdetben külföldi modellek alapján gyártottak járműveket, de mára teljesen saját fejlesztésű autókat értékesítenek.

A BYD sikerének egyik kulcsa, hogy egy cégcsoporton belül végzik az autó- és akkumulátorgyártást, így ezeket párhuzamosan, egymáshoz igazítva tudják fejleszteni. Ez a modell rendkívül sikeresnek bizonyult: 2024-ben több mint 100 milliárd dolláros árbevétellel megelőzték az elektromos autók piacán korábban vezető Teslát.

Related posts