Nem volt szükség rá, de örömmel üdvözöljük!


Mielőtt megfogalmaznád a kérdést, hogy vajon miért volt szüksége a Volkswagen konszernnek egy újabb szabadidő-autóra, a Cupra sikere egyértelműen választ ad erre. Hiszen mire jók az alkatrészek a polcon, ha nem használják fel őket az Audi Q3 spanyol verziójának megalkotásához? A győri Audinál gyártott Terramar lágy hibrid alapmodellje, a testvérével együtt, mindent megtesz, hogy bizonyítsa, van helye a piacon.

Amikor egy cégcsoport a legtöbb főkomponenst uniformizálja, előbb-utóbb minden modell szinte testvérként lép a porondra. Az eltéréseket nem a motorháztető alatt, hanem inkább a csomagolás rejtett részleteiben érdemes keresni. Örömmel tapasztalhatjuk, hogy a Volkswagen csoporthoz tartozó márkák rendelkeznek olyan önérzettel és kellő mozgástérrel, hogy egy kis egyediséget csempésszenek az autóikba, még akkor is, ha a műszaki specifikációk között sok a zavaró hasonlóság. A Skoda, a szerencsés találkozás óta, hatékonyan formálja át a Volkswagen hírnevét, különösen ami a különböző modellek vonzerejét illeti.

A Seat már régóta kiemelkedő előnnyel bír: a semlegessége révén képes felülmúlni a széles közönséghez szóló Volkswagen dizájnját és stílusát, így egy egészen más vevői csoportot céloz meg. Ezt a megközelítést a 2018 óta önálló Cupra is sikerrel alkalmazza, hiszen a merész és dinamikus formavilágra Európa minden szegletéből érkeznek érdeklődők. Függetlenül attól, hogy Jorge Díez vagy más dizájncsapat dolgozott a Terramaron, nyilvánvaló, hogy mostani alkotásaik során nem kellett visszafogniuk kreatív elképzeléseiket. A szintén C szegmensben debütáló, tisztán elektromos Tavascanhoz képest azonban inkább a klasszikus ízlésvilágot célozták meg.

Egy tömbből faragott SUV-t figyelhetünk meg, amely mentes a szokatlan arányoktól és meglepő törésektől, hajlításoktól. A fekete színben talán kevésbé érvényesül, de bátran állíthatjuk, hogy formája vonzóan szép. Izgalmas részletek teszik még figyelemfelkeltőbbé: a háromszög alakú LED szegmensek, amelyek az egyedi lámpák jellegzetességei, az impozáns, látványosan áttört, de nem tolakodó hűtőmaszk, valamint a hátsó részen piros fényben tündöklő Cupra logóba integrált LED lámpák. A lökhárítók diszkrét betétei és a különleges felnik mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a jármű kiemelkedjen a hasonló technológiával készült társai közül, miközben eleganciáját megőrzi. Ilyen harmonikus sportmodellre régóta vártunk!

Ez a szemléletmód alapjaiban átalakította a belső teret is, hiszen nyilvánvalóan az idősebb generáció ízlésének megfelelően tervezték meg. Különösen a Tavascan tesztautóba való átüléskor vált nyilvánvalóvá, hogy itt nem csupán apró eltérésekről van szó, hanem igazi világnézeti különbségekről. Az ablakon benézve is szembetűnő, míg a kormány mögött ülve egyértelművé válik, hogy a munkaórákat és az anyagokat nem sajnálták. Ez egy klasszikus, jól átgondolt és tisztességesen megkomponált autóbelső, amelyben egyszerűen kellemes elhelyezkedni. A váltókonzol ívelt, mintás díszítése, a szellőzők precíz kidolgozása, valamint a fizikai gombokkal felvértezett sportkormány mind egyedi megoldások, amelyek tovább emelik a belső tér értékét.

A kormányra került az indító- és a Sport módot aktiváló, Cupra logós gyorsgomb is, amiket a jellegzetes bronz díszítéssel emeltek ki. Az összképet és a koncepciót számomra a 12,9 colos központi kijelző kissé lerontja. Nem passzol egy ekkora tévé ebbe a közegbe, már csak az árnyékoló alá beépített 10,25 colos műszeregység miatt sem. Itt lehetett az önállóskodás határa, mert Skodától a Volkswagenig minden típus ezt a kijelzőt kapja a sokszor kritizált, és valóban nem szerencsés csúszkás hangerő- és hőfokállítással. Persze megértem, hogy a piaci verseny miatt szükség van a digitális kütyükre.

Természetesen én is használom az infotainment rendszert, és én is értékelem, ha átlátható a menü, nagyok, tehát menet közben is könnyen eltalálhatók a gombok, és még gyorsan is reagál az érintésre a szoftver. Ezekkel nem volt gondom, a látványos menü egészen sok új funkciót és átgondolt navigációs opciót kínál, vezeték nélkül csatlakozik az Android Auto és az Apple CarPlay, szóval egy szavam sem lehet, egyszerűen csak feleslegesen nagy ez az egész felület. Mivel a szellőzés beállítása kizárólag azon keresztül érhető el, nem mondom, hogy nincs létjogosultsága a hatalmas képernyőnek.

Az utastér nem csupán elegáns kivitele, hanem praktikus kialakítása miatt is kiemelkedő eleme a Terramar csomagnak. A sportülések tökéletesen betöltik funkciójukat, és bár a dizájn figyelemfelkeltő, a hátsó üléseken sem kell kényelmetlenül érezni magunkat. Akár gyerekek, akár felnőttek ülnek benne, mindenki számára kellemes élményt nyújtanak az ülések. Mindkét sorban bőséges hely áll rendelkezésre, míg a csomagtartó 540 literes kapacitása tíz literrel nagyobb, mint az Audié. A hátsó ülések támláját szinte teljesen vízszintesre döntve könnyedén bővíthetjük a rakteret, így a Terramar tökéletes választás családi használatra is. A számos rekesz és zseb pedig nem csupán a dizájn része, hanem a kategóriában elvárt praktikumot szolgálja, amit a Cupra is remekül figyelembe vett.

Az alapok rendben vannak, de az igazi kérdés, hogy az apukák mosolya mennyire tágul majd az első úton. A tesztautóban az alapmodell technikai felszereltsége mutatkozott meg: a 150 lóerős 1.5 TSI turbós benzinmotor 48 voltos lágy hibrid rendszerrel, hétfokozatú DSG váltóval és elsőkerék-hajtással kombinálva. Az ár kereken 16 millió forint, ami elsőre talán soknak tűnhet, de a jelenlegi piaci viszonyok között inkább kedvezőnek számít. Az összkerékhajtás opciója a 204 lóerős 2.0 TSI motorral érkezik, 1,5 millió forintos felárral. Ezen kívül elérhető egy plug-in hibrid változat is, amelynek rendszerteljesítménye szintén 204 lóerő, de ennek ára 4,3 millióval magasabb. Érdemes megjegyezni, hogy a Terramarból nem kínálnak dízel verziót.

A viszonylag jól felszerelt alapmodell súlya 1638 kilogramm körül mozog, így elméletileg nem lehet panasz a Cupra teljesítményére. Mégis, valami nem stimmel a rendszerrel, mivel a gyorsítás kezdetén furcsán esetlenül viselkedik, mintha nem tudná, hogyan is harmonizáljon a váltóval. Az elektronika talán úgy érzi, hogy vissza kellene fognia magát, különben a szén-dioxid rendőrsége nyomozás alá vonja. Bármilyen ok áll is a háttérben, ez bizony letöri a kedvet. Emlékeim szerint hasonló élményben volt részem az Audi RS Q3 esetében, tehát nem csupán a teljesítménnyel van a baj. Amint a második fokozatba váltunk és megvan a lendület, onnantól kezdve minden zökkenőmentesen működik.

A 250 Nm csúcsnyomaték eléréséhez elegendő 1500-as fordulatszámon pörgetni a motort, így nehezen értem, mi akadályozhatja a sima indulást. Ráadásul a Sport üzemmódban kiaknázhatjuk az autóban rejlő pluszt, amit a megjelenése is sugall. Fontos észben tartani, hogy a drágább modellek számára is kellett helyet biztosítani, így tekintsünk erre az autóra úgy, mint egy sportos karakterű családi járgányra! Valószínű, hogy a motor hangját szándékosan engedték be az utastérbe, hogy elbűvölje a vezetés iránt érzékeny sofőröket. Ugyanakkor a közvetlen befecskendezéses, részecskeszűrős, Euro 6e normáknak megfelelő benzines motor miatt nem fogjuk elhanyagolni a Sennheiser hifi teljesítményét...

A praktikum és az élmény közötti egyensúlyozás remek példája a feszes hangolású futómű, amely lehetővé teszi, hogy a magas építés ellenére is bátran tempósan kanyarodjunk. Ugyanakkor, hazánk egyre romló úthálózata miatt egy ilyen beállítás gyorsan hátrányos helyzetet eredményezhet – és most nem is a 18 colos felnik a legnagyobb probléma. Ideális körülmények között azonban nem lehet okunk panaszra, hiszen a precíz kezelhetőség a konszern szakértelmét tükrözi; ez az autó nem igényel újrakezdést, még a legújabb modellek esetében sem. Ez egy olyan jármű, amelyet bármilyen korosztálynak és nemnek jó szívvel ajánlok, hiszen biztos vagyok benne, hogy mindenki elégedett lesz vele.

A fékeket is felkészítették arra az esetre, ha valaki tényleg sportosan szeretne autózni vele, legalább egy jó vonalvezetésű országúton vagy szerpentinen. Én mégis azt mondom, hogy akkor érdemes a Cuprával szemezni, ha bejön a külső-belső stílusa. A húzós felárért kínált különleges színek mellett szintén borsos áron akár sötétlila bőrkárpitot is kérhetünk, az 1,35 milliós kedvezményből futja rá, vagy más extrákra, mint a panoráma üvegtető, a HUD vagy a különböző csomagok, amikben a Mátrix LED fényszóró és az adaptív futómű is van. Más dolgokra nem kell sok pénzt áldozni.

A fogyasztási adatok egy viszonylag kiegyensúlyozott képet mutatnak, hasonlóan a hajtáslánc teljesítményéhez – semmi extrém. Az autó legfőbb használati környezete a városi forgalom és az autópálya, ahol körülbelül 8,5 literes átlagfogyasztásra lehet számítani. Ez azt jelenti, hogy nem kedveli a dugókat, viszont ha sikerül optimális körülmények között üzemeltetni, akár 7,5 literrel is beéri. A teszt során végül 8,0 literes átlagot mértünk, ami szerintem egy ilyen méretű járműtől teljesen elfogadható, különösen, hogy ez a modell csupán lágy hibridként spórol, és főként a károsanyag-kibocsátás csökkentésére fókuszál. Bár nem ez a Cupra legnagyobb találmánya, a spanyol tervezőknek jár a dicséret az egyedi megoldásokért!

Related posts