Figyelem, kedves szülők! Egy különösen kockázatos gyermekülés került előtérbe a legújabb tesztek során, amelyről fontos, hogy minden magyar család értesüljön. Ne hagyjuk figyelmen kívül a gyermekeink biztonságát! - Pénzcentrum


Gyermekülés kiválasztása igencsak kihívást jelenthet, de a Német Autóklub legújabb tesztje segít a döntésben. A szakértők 20 különböző modellt elemeztek öt fontos szempont figyelembevételével, és megnevezték a legbiztonságosabb, legpraktikusabb lehetőségeket, valamint kiemelték azt az egy típust is, amelyet jobb, ha elkerülünk.

A megfelelő gyermekülés kiválasztása sok szülő számára nehéz feladat - a kínálat gyakran átláthatatlan. Mely modellek biztonságosak, könnyen beszerelhetők, és jó ár-érték arányt kínálnak? Ezekre a kérdésekre válaszol az ADAC évente kétszer elvégzett gyermekülés-tesztje.

Ezúttal 20 különböző méretű gyermekülést vizsgáltak meg az ADAC szakemberei, és öt kategóriában értékelték őket: biztonság, kezelhetőség, ergonómia, káros anyagok és környezeti hatások. A tesztelt termékek között voltak babahordozók, kisgyermekeknek szánt ülések, valamint ülésmagasítók nagyobb gyerekek számára.

Az eredmények alapján tíz gyermekülés elnyerte az ADAC "jó" minősítését, míg kilenc másik "megfelelő" értékelést kapott.

Csupán egy ülést nem javasolt a szervezet: a Lionelo Braam i-Size, amely akár 12 éves korig is használható.

Ez az ülés a gyenge törésteszt-eredmények következtében csupán "elégséges" (ADAC értékelés: 3,6) minősítést tudott elérni. Viszont kellemes meglepetésként szolgált a legolcsóbb, mindössze 100 eurós Joie i-Trillo FX ülés, amely kiemelkedő teljesítményt nyújtott.

Ajánlottak tehát azok a modellek, amelyek "jó" vagy "megfelelő" eredménnyel zártak - ezek sok esetben jelentősen túlteljesítik a törvényi előírásokat. Ez az ADAC fogyasztóvédelmi tesztjének is sikere, hiszen a gyártók figyelembe veszik a teszt követelményeit a termékfejlesztés során, így nőtt az ülések minősége.

A teszt összesített eredménye azt mutatja, hogy a pontszám csökkenésével egyre kedvezőbb teljesítményt érünk el.

Két ülés kiemelkedett a teszt során, mindkettő 1,8-as osztályzattal büszkélkedhet: az egyik a Maxi-Cosi Pebble S, amely a FamilyFix S babahordozó Isofix alappal együtt érkezik. Ez a praktikus megoldás körülbelül 18 hónapos korig használható, 40-83 cm közötti testmagasságú gyermekek számára. Hasonló eredménnyel zárult a Joie Sprint babahordozó is (215 eurós áron), amely 40-75 cm-es magasságig, tehát körülbelül egyéves korig ajánlott. Összességében elmondható, hogy a tesztelt ülések magas színvonalat képviselnek, hiszen a mintavétel több mint fele 1,8 és 2,4 közötti értékelést kapott, így minden méretkategóriában megtalálhatóak a "jó" minősítéssel rendelkező modellek.

A Lionelo Braam i-Size autósülés, amely újszülöttkortól egészen 12 éves korig használható, a biztonság terén csupán "elégséges" minősítést kapott (3,6), így sajnos a leggyengébben teljesítő modellként zárta a rangsort.

Hat különböző babahordozót vizsgáltak meg, és ezek közül négyet "jó" minősítéssel jutalmaztak. A legkiemelkedőbbek közé tartozik a Maxi-Cosi Pebble S + FamilyFix S és a Joie Sprint, melyek mindketten 1,8-as értékelést kaptak. Emellett a Nuna Pipa Lite + Base Next (2,0) és az Avionaut Pixel Pro 2.0 C + IQ Orbit (2,1) is figyelemre méltó teljesítményt nyújtottak.

Érdekes megfigyelés, hogy azok a gyerekülés modellek, mint például a Pebble S és a Pixel Pro 2.0 C, amelyek Isofix bázis nélkül is elérhetők, a kezelhetőség szempontjából gyengébben teljesítettek. Ennek következtében csak egy „megfelelő” értékelést tudtak elérni.

A további 14 ülés nagyobb gyermekek számára készült. A kisgyermekeknek szánt, "jó" minősítésű ülések közé tartozik a Graco Turn2Me DLX i-Size R129 és a Joie i-Pivot 360 (mindkettő: 2,4). Ezek újszülöttek számára is használhatók, de legfeljebb 4 éves korig (40-105 cm). Használhatóságuk csak "megfelelő", és viszonylag nehezek: 11,3 kg.

A Thule Elm RWF + Alfi Base kiemelkedő teljesítményt nyújtott, elérve a 2,2-es értéket, amely különösen a kezelhetőségének köszönhető. Ez az autósülés 67-105 cm közötti gyermekek számára ideális, ráadásul moduláris felépítése révén könnyebb, mint például a Graco modellek.

A Cybex Solution G2 és a Recaro Axion 1 kiemelkedtek a teszt során, mindkettő 2,1-es értékelést kapott. A Cybex modell mindössze 5,8 kg súlyával könnyen mozgatható, ami ideálissá teszi több autó közötti használatra. Oldalsó ütközések esetén alacsony sérüléskockázatot, míg frontális ütközések során átlagos kockázatot mutatott. A Recaro Axion 1 szintén 5,9 kg-os súlyával hasonló biztonsági eredményeket ért el, azonban a hátsó üléssorban több helyet igényel.

A Joie i-Trillo FX, amely a "jó" (2,3) minősítést érdemelte ki, kiemelkedik az Isofix rögzítési rendszerének köszönhetően, amely jelentős oldalsó stabilitást biztosít. Ezáltal a gyermek biztonságban utazhat, hiszen oldalsó ütközés esetén alacsony a sérüléskockázat. Továbbá, a mindössze 4,8 kg-os súlyának köszönhetően rendkívül könnyen mozgatható, ami megkönnyíti a mindennapi használatot.

Az ADAC évente kétszer szervez gyermekülés-teszteket, együttműködve európai autóklubokkal és fogyasztóvédelmi szervezetekkel. A kiválasztás során figyelembe veszik, hogy az adott modell új legyen, jelentős piaci szerepet töltsön be, vagy pedig a korábbi verzióhoz képest frissített változatként jelenjen meg. A teszteléshez szükséges modelleket titkos módon szerzik be, akár boltokban, akár online vásárlás útján.

Related posts