Miért van az, hogy a repülőgépek bal oldalán történik a felszállás? - Startlap Utazás A repülés világában a bal oldal különös jelentőséggel bír, és sokan felteszik a kérdést, miért éppen itt történik a felszállás. Az okok mögött nem csupán a hagyományok
Természetesnek tűnik számunkra, hogy utazásaink alkalmával a repülőgépek bal oldalán szállunk fel a fedélzetre. Ám ennek a szokásnak a kialakulása nem pusztán véletlen műve.
Utazásaink során számos közlekedési eszközt veszünk igénybe, amelynek felépítésén, szerkezetén nem is csodálkozunk el, természetesnek vesszük azt. Ugyanakkor például még az sem véletlen, hogy a repülőgépekre a menetirány szerinti bal oldalon kell felszállniuk az utasoknak - írja a Roadster.hu.
Ez a bal oldali beszállás még azoknál a brit légitársaságoknál is alapvető, ahol - a közlekedési szokásokat figyelembe véve - logikusabb lenne a jobb oldalon történő megközelítés. Az utasokat azonban még ott is a bal oldalon fogadják a légiutas-kísérők.
Persze vannak kivételek, ilyenek a kisebb repülőgépek, magángépek, de a kereskedelmi járatokon egyértelmű többségben vannak azok a repülők, amelyeknél baloldali a beszállás. Ennek pedig két fontos oka is van.
Az amerikai légierő egykori pilótája osztotta meg a magyarázatát ezzel kapcsolatban, melyet a lap idézet. Tehát a bal oldali beszállás azért alakult ki, mivel a korai repülőtereket úgy hozták létre, hogy a gépek a terminál előtt gurulhattak, majd megállásuk után az utasok felszálltak.
Ez a megoldás rendkívül hasznosnak bizonyult a pilóták számára, mivel lehetővé tette számukra, hogy pontosan felmérjék a szárnytávolságot az utasterminál épületéhez viszonyítva. Továbbá, így a repülőgép ajtaja a terminál bejáratához a lehető legnagyobb közelségbe kerülhetett.
Illetve az utasok ha a bal oldalon szállnak fel, akkor soha nem lesznek útjába a jobb oldalon éppen a gép tankolását végző földi személyzetnek.
Az okok listája itt még nem zárul le: létezik egy másik utazási forma is, a hajózás, ahol már évszázadokkal ezelőtt kialakították a kikötők elrendezését, valamint a hajók be- és kiszállási lehetőségeit, amelyek mindig a menetirány szerinti bal oldalon valósulnak meg. Ezt a hagyományt a repülőgép-konstruktőrök is szívesen átvették a légijárművek tervezésekor.