Mi vár a magyar biztosítóiparra 2025-ben? – A biztosítótársaságok vezetői kifejtették véleményüket.
Erdős Mihály, a Generali Biztosító vezetője és elnök-vezérigazgatója.
A 2024 harmadik negyedévének eredményei alapján a szektor továbbra is dinamikusan fejlődik: a MABISZ statisztikái szerint a díjbevétel 14%-kal nőtt. Bár a Generali növekedése valamivel elmarad ettől az ütemtől, a folyamatosan stabil teljesítményünknek köszönhetően sikerült megerősítenünk vezető pozíciónkat a piacon. Az idei üzleti év számunkra egy hároméves stratégiai ciklus lezárását is jelenti. Büszkeséggel tölt el, hogy a kitűzött legfontosabb céljainkat meg tudtuk valósítani, mivel ezek a fejlesztések a fenntartható növekedésünk alapját képezik. A piaci trendekhez igazodva megőriztük profitabilitásunkat, amelyhez hozzájárul szakmai alapokon nyugvó vállaláspolitikánk, valamint az alulbiztosítottság hatékony kezelése. A megváltozott ügyféligényekre reagálva nemcsak a hagyományos csatornákon, hanem számos innovatív digitális megoldással is szolgálunk ügyfeleink számára. Emellett megerősítettük értékesítési hálózatunkat, és sikeresen bevezettük új értékesítéstámogató rendszereinket.
2. Elsőként a klímaváltozással kapcsolatos kihívásokat emelném ki, mint például a kockázatok precízebb modellezése és az árazási modell finomítása. Az egyre kiszámíthatatlanabb viharszezonok és a fokozódó aszályok miatt ez kiemelt prioritást élvez. Jövőre debütál az Etikus 2.0 program, amelyre már korábban elkezdtük a felkészülést, ám a 2026-os teljes megvalósításig még számos feladat vár ránk a szabályozási megfelelés terén. A nemzetközi Generali Csoport jövő januárban indítja el új stratégiáját, amely 2027-ig tart, és mi is helyi szinten bontjuk le a célkitűzéseit, folytatva a már elkezdett fejlesztéseinket, fókuszálva a fenntarthatóságra és az ügyfélorientáltságra, miközben figyelünk a profitábilis növekedés fenntartására is. Az üzleti célok mellett kiemelten fontos a HR stratégiai céljaink következetes végrehajtása is. A 2024-es elhivatottsági felmérésünk alapján munkatársaink Generali iránti elköteleződése továbbra is rendkívül magas, ezt az értéket pedig folyamatosan fejlesztenünk kell.
3. Kiemelt projektünk a több éven átívelő alaprendszercsere program, amelynek során a kitűzött mérföldkövek betartásával kívánjuk elősegíteni a folyamatos fejlődést, miközben a napi üzleti tevékenységeinkre és új stratégiánk megvalósítására is figyelmet fordítunk. Célunk, hogy a mesterséges intelligencia felelősségteljes alkalmazását elsajátítva, annak széleskörű integrációját megvalósítsuk biztosítási folyamataikban. Az egészségbiztosítási szegmens továbbra is kiemelt stratégiai terület számunkra, ahol már az ökoszisztéma kiépítésének végső szakaszában járunk. Különös figyelmet fordítunk ügyfélkapcsolataink további megerősítésére. Büszkén állapítom meg, hogy nemcsak piaci részesedésünk folyamatos növekedése figyelhető meg, hanem a Generali márka bizalmi indexe (RNPS) is kiemelkedően teljesít a piacon. Ezt digitális platformjaink további fejlesztésével kívánjuk még inkább fokozni. Értékesítési oldalunkon pedig a digitálisan támogatott értékesítési modellünk tökéletesítésével szeretnénk az ügyfélélményt és az ügyféllojalitást a következő szintre emelni.
Bár 2024 újabb kihívásokkal teli évként rajzolódik ki, a piaci kilátások 2023-hoz képest kedvezőbbek. Az Allianz kiemelkedő teljesítményt mutatott fel, sikeresen erősítve pénzügyi mutatóit. Az idei év legfontosabb célja továbbra is az volt, hogy biztosítsuk üzleti modellünk, valamint ügyfeleink és munkatársaink védelmét. Ezt a feladatot kiválóan teljesítettük, hiszen az Allianz a piac egyik legmegbízhatóbb szereplője, tőkemegfelelőségünk kiemelkedő, fizetőképességünk stabil, és eredményességünk is figyelemre méltó. Az ügyfél-elégedettségünket mérő Voice of the Customer programunk értékei folyamatosan növekednek, az utóbbi hónapok során az átlagos értékelésünk meghaladja a 4,6-ot. A munkatársak körében végzett elkötelezettségi felmérésünk rekordmagas eredménnyel zárult, és elnyertük a Great Place to Work tanúsítványt is. Külön öröm számunkra, hogy az MNB Zöld Biztosító és Pénztár Díját is megkaptuk, amely a fenntarthatósági szempontokat érvényesítő alapokban kezelt vagyonunk alapján kifejtett teljesítményünket ismerte el.
2. A legnagyobb kihívás a biztosítónk és az egész szektor számára továbbra is az, hogy hogyan tudunk alkalmazkodni a folyamatosan változó környezethez, különösen a technológiai és gazdasági változásokhoz. A mesterséges intelligencia és az adatelemzés integrálása a folyamatainkba elengedhetetlen lesz a versenyképesség megőrzéséhez. Az ehhez szükséges szaktudás és infrastruktúra kiépítése már elkezdődött, de a jövőben még nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk ezekre a területekre. Emellett a fenntarthatóság és az ESG szempontok integrálása a döntéshozatali mechanizmusokba és a termékfejlesztésbe szintén kulcsfontosságú lesz. A klímaváltozás és a természeti katasztrófák egyre gyakoribbá válása miatt a kockázatkezelés és a megelőzés is kiemelt szerepet kap. Az adókörnyezet változásai pedig új lehetőségeket teremthetnek a biztosítási penetráció növelésére és a jövedelmezőség javítására, de ezek kihasználása szintén komoly feladatot jelent majd. Fontos, hogy az öngondoskodás tudatossága növekedjen a társadalomban és az árverseny helyett a fedezeti szempontok kerüljenek előtérbe.
3. 2025-ben a növekedés a digitális innovációkban és az ügyfélélmény javításában rejlik. Számos digitális megoldást kínálunk, a szerződéskötéstől a kárrendezésig minden biztosítási folyamatra. A digitális kárbejelentést és kárügyintézést lehetővé tevő megoldásunkkal az ügyfelek kényelmesen és gyorsan intézhetik, valamint nyomon követhetik kárügyeiket, az utasbiztosítások terén alkalmazott blokklánc-technológia pedig akár azonnali kártérítést biztosíthat. Az MI alkalmazása gyors és hatékony ügyintézést biztosít, ezt használjuk már például a gépjárműszemlék során, de a jövőben számos más területre is kiterjesztjük ezt a technológiát. Nemrégiben elindított egészségbiztosítási és új életbiztosítási termékeink nagyon jól teljesítettek idén, 2025-ben további növekedést várunk ezektől. Új termékeket vezetünk be, finomhangoljuk a meglévőket, és megújítjuk fizetési megoldásainkat. Újításainkhoz folyamatosan gyűjtjük ügyfeleink és értékesítési partnereink visszajelzéseit, hogy a hozzánk fűződő élményüket még jobbá tegyük.
Az évet technikai szempontból mérsékelten sikeresnek ítélem, de fontos, hogy ennek is örüljünk. A szektorunk sajátossága, hogy a díjak emelkedése az inflációval egy év késlekedéssel követi egymást - mondhatnám, hogy a díjemelkedés nem tartotta lépést az inflációval, ami kihívások elé állít minket. Ennek ellenére az időjárás kedvezőbb volt az előző évekhez képest, és a védekezési intézkedések révén az árvíz okozta károk a környező országokhoz viszonyítva jóval kisebbek voltak. A kihívások sora azonban nem ér véget: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (GFB) esetében a személyi sérülésekre kifizetett károk mértéke jelentősen megnövekedett. A különadók miatt egyes biztosítások, mint például a vállalati vagyon- vagy flottabiztosítások, határon túli szolgáltatókhoz terelődtek, vagy egyszerűen értelmetlenné váltak. Az életbiztosítások növekedése elmaradt a várakozásoktól, a különadó pedig az egyszeri díjas biztosítások esetében veszteségessé tette a működést. Ezért nagy hangsúlyt fektettünk az innovatív, digitális megoldásokra, amelyek támogatják a digitális technológiákra épülő, ugyanakkor tudásunkra és tanácsadásra koncentráló értékesítési stratégiákat. Új alkalmazást indítottunk az ügyfelek és a hálózat számára, amelyet az Alfa közössége rendkívül pozitívan fogadott. Mindez hozzájárult márkánk dinamikus és rugalmas imázsának erősítéséhez. Garantált hozamot kínáltunk néhány életbiztosítási termékünkre, ügyfélbarát, személyre szabható lakásbiztosítási megoldásokat vezettünk be, és bemutattuk az öngondoskodás új generációs termékét dollár alapon is. Ezek az újítások megalapozták közép- és hosszú távú sikereinket.
2. Legnagyobb kihívás a gazdasági környezet bizonytalansága, sok trendet és folyamatot nem látunk tisztán, amelyek meg fogják határozni a kormányzati intézkedéseket is - értelemszerűen tehát ebben is van egy bizonytalansági faktor. A biztosítás hosszú időre kötendő szerződés. Jellegéből adódóan tehát könnyebb számolni klímaváltozással vagy viharokkal, mint például az adózási változásokkal. Míg a bankok - néhány speciális terméktől és kivételtől eltekintve - minden tevékenységüket befolyásoló tényezőt akár hetek alatt közvetve vagy közvetlenül át tudnak hárítani a bankváltás tekintetében igen passzív ügyfélkörre, addig a biztosítók lehetőségei korlátosak. Életbiztosítás tekintetében a meglévő szerződések feltételei nem változtathatók egyoldalúan, tehát a biztosító akár 20 éven keresztül is egy veszteséget termelő szerződéshalmazon ülhet, hiszen csak előremenően, az új szerződésekbe árazhatók be például újonnan kivetett adók. Vagyonbiztosítások tekintetében is korlátozott a módosítás, nem is beszélve arról, hogy az ügyfelek sokkal könnyebben váltanak biztosítót, mint bankot - ennek fényében sokkal nagyobb eredménynek tartom, hogy megőriztük pozíciónkat az idei lakáskampány végén és már gőzerővel készülünk a következő megmérettetésre, és bízunk benne, hogy az Alfa továbbra is Magyarország piacvezető lakásbiztosítója marad.
3. Továbbra is a digitális fejlesztések jelentik az utat: az eddigi megoldások mellé megérkezett a mesterséges intelligencia, mind a termékinnováció, mind az ügyfélkiszolgálás terén. Már szinte teljesen digitálisan működünk, igaz ez a belső folyamatoptimalizálásra, a kockázatelbírálásra, de ma már a tanácsadásra és a szerződésmenedzsmentre is. A tanuló algoritmusok alkalmazása az árazásban lehetővé teszi a személyre szabott termékek értékesítését, az egyes szerződések hatékonyságának monitorozását és azt is, hogy az ügyfeleket rájuk szabott, nekik való ajánlatokkal keressük meg. Hatékonyabb a termékfejlesztés is, gyorsabban alakíthatók olyan konstrukciók, amelyek jobban tükrözik az egyéni kockázatokat és igényeket. Amiben még mindig óriási lehetőséget látunk, az az egészségbiztosítás. Jelentős piaci szegmensről beszélünk, mozgalmas változásokkal. Az állami és a magánegészségügyi szektor együttélésének látszanak a mozgatórugói és törvényei, erre rengeteg értékteremtő szolgáltatást lehet kialakítani, és ez a terület lehet az is, ahol a legfiatalabb generációk tagjait be tudjuk kapcsolni a biztosítások világába. Az egészségbiztosítási termékek organikusan illeszkednek az emberek jövőképébe, ami kitörési pont lehet a biztosítási szektor számára.
Örömmel tapasztaljuk, hogy a Groupama Biztosító továbbra is lendületesen halad a növekedés útján, amelyet néhány évvel ezelőtt határoztunk meg minden értékesítési csatornánkban. Legyen szó a saját értékesítési hálózatunkról, az OTP banki csatornáiról vagy az alkuszi értékesítésekről, mindegyik területen sikerült előrelépnünk. Különösen büszkék vagyunk a 2024-es lakáskampányunkra, amely tovább erősítette termékeink piaci pozícióját. Az idei eredmények tükrében összességében elégedettek vagyunk, hiszen a kihívásokkal teli környezet ellenére együtt tudtunk dolgozni partnereinkkel, hogy ügyfeleink számára még magasabb színvonalú szolgáltatásokat kínálhassunk. Ha a szektort nézzük, biztató jelek mutatkoznak: a piac újjáéledése kedvező jeleket vetít előre a következő évre.
2. A biztosítási szektor közös igénye volt, hogy fokozatosan csökkentsük az adóterheket. Fontosnak tartom, hogy ennek érdekében a szektor sikeres lépéseket tett, hiszen ez valamennyi piaci szereplő számára kulcsfontosságú. Az adócsökkentés mellett azonban elengedhetetlen a magyar gazdaság megerősödése is, mivel a biztosítási szektor eredményessége szorosan függ ettől. Csak erős és sikeres gazdasági környezetben érhetők el valódi sikerek a biztosítási szektorban is. Fontos kiemelni, hogy az adóterhek csökkenése kapcsán felszabaduló tőke, valamint a gazdasági növekedés lehetővé teszi további befektetések megvalósítását, különösen az ügyfelek magasabb színvonalú kiszolgálásában. A fentiek mellett azonban figyelemmel kell lennünk a környezetünk volatilitására is. Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy gyorsan tudjunk reagálni, és meg tudjuk védeni ügyfeleink érdekeit a gyorsan változó környezetben is. Ezért mi a Groupama Biztosítónál továbbra is kiemelt prioritással kezeljük az ügyfélkapcsolatokat. Továbbra is szeretnénk személyes jelenlétünket növelni, ugyanúgy, ahogy saját szakértelmünket is folyamatosan fejleszteni.
3. Nehéz lenne kiemelni egyetlen terméket vagy szolgáltatást. Mi azt valljuk, hogy meg kell értenünk az ügyfeleket, az igényeiket, mivel az idő során ezek változnak, alakulnak, ezért a termékeinket és szolgáltatásainkat ehhez kell igazítanunk. Ez szükségszerűen "win-win" helyzethez vezet, mert az elégedett ügyfelek mellett a Groupama Biztosító is eredményesebbé válik. Jó példa erre az új alapokra helyezett megtakarítási életbiztosításunk, melyre nagyon jól reagáltak ügyfeleink, és ezáltal jelentős növekedést értünk el az életbiztosítási piacon. Az előttünk álló évre nézve továbbra is fontos arra fókuszálnunk, hogy mélyen megértsük az ügyfelek igényeit minden élethelyzetben, és megfelelő védelmet tudjunk adni számukra. Legyen szó akár élet- vagy vagyonbiztosításokról, vagy megtakarítási lehetőségekről, célunk, hogy mindig az ügyfelek valós érdekeit szolgáljuk.
A biztosítási szektor számára rendkívül mozgalmas évet zártunk, amelyet számos szabályozói kezdeményezés formált, legyen szó a lakáskampányról, az etikus biztosítások 2.0 szabályozásáról, vagy az extraprofitadó változásairól. Üzleti szempontból jelentős esemény volt, hogy a biztosítók hosszú ideig "megelőlegezték" az infláció hatásait az ügyfelek felé, és mostanra már érvényesíthetjük az árakban a megfelelő indexeket. Pozitív fejleményként emelném ki, hogy az ügyfelek egyre tudatosabbak és felelősségteljesebbek a biztosítások terén, ami hozzájárult a szerződések stabilitásához és a biztosítás iránti kereslet növekedéséhez. Összességében tehát elmondható, hogy a biztosítási szektor megőrzi stabilitását és válságállóságát. Az UNION stratégiája a profitabilitás és hatékonyság növelésére, valamint partnerei és ügyfelei még jobb kiszolgálására összpontosít. Ezen az úton haladunk tovább, miközben a növekedés lehetőségeit is szem előtt tartjuk.
2. Szabályozói oldalon változások kerülnek élesítésre a unit-linked életbiztosítások terén, aminek potenciális hatását vizsgáljuk. Egy nagyobb horderejű változás mindig újra tudja pozicionálni a piacot, az UNION is készül a megmérettetésre. Fontos továbbá, hogy kormányzati oldalról jelentős gazdaságösztönző intézkedések kerültek bejelentésre. Ez további lehetőséget nyithat a biztosítók számára is, érdemes megnézni, hogy tud a biztosítási szektor minderre rákapcsolódni.
3. Az UNION-nál folyamatosan zajlik a jelentős termékek megújítása. A digitalizáció mára már elengedhetetlen része életünknek, hiszen nélkülözhetetlen a hatékonyság növeléséhez és a költségek csökkentéséhez, amelyekből ügyfeleink is profitálnak. Ezen kívül elkötelezettek vagyunk a még jobb ügyfélélmény megteremtésében, függetlenül attól, hogy a biztosító bármely online platformjáról van szó. Az értékesítési stratégiánk terén is ambiciózus terveink vannak. Az UNION már a múltban is törekedett a diverzifikált értékesítési csatornák kialakítására, azonban az új szerzések tekintetében a külső csatornák jelenlegi dominanciája továbbra is megmaradt. Az új vezetés célja, hogy ezen az arányon javítson, és jelentős növekedést érjen el a saját értékesítési csatornák fejlesztésében is.
A 2024-es év új kihívásokkal állt elénk, a növekvő inflációtól kezdve a különadó terhek problémájáig. Elégedettséggel tölt el, hogy a MABISZ elnökhelyetteseként a szövetségünk közösen dolgozott ki egy javaslatot a különadó csökkentésére 2025-re, amelyet a kormány néhány apró módosítással elfogadott. Meggyőződésem, hogy a szektorunk rugalmasan alkalmazkodott a gyorsan változó körülményekhez. Külön öröm számomra, hogy az NN-nél idén több innovatív terméket is be tudtunk mutatni. Bővítettük eurós termékportfóliónkat az Amulett euróalapú életbiztosításunkkal, amely rugalmasan igazítható különböző kiegészítő kockázati biztosításokkal, így minden élethelyzethez megfelelő védelmet nyújt. Ezen kívül elindítottuk csoportos vállalati egészségbiztosításunkat is, amely lehetőséget ad a munkáltatóknak, hogy gyorsan és egyszerűen hozzáférést biztosítsanak munkavállalóiknak a magánegészségügyi szolgáltatásokhoz, a tanácsadástól kezdve a komplex diagnosztikai vizsgálatokig. A legacy rendszereink modernizálása is felgyorsult, új technológiákra való átállásunk jelentős lépéseket tett, és az AI implementáció terén is komoly előrelépéseket könyvelhetünk el.
2. Az új ügyfelek elérése és az ügyfélélmény fokozása továbbra is a legnagyobb kihívásaink közé tartozik. Ebben jelentős szerepet játszik a digitalizáció. Célunk, hogy előrelépjünk az adatalapú működés irányába, és maximálisan kihasználjuk az AI nyújtotta lehetőségeket, ami nem könnyű feladat egy hagyományos rendszerekkel dolgozó biztosítónál. Az ügyfélút minden szakaszát fejlesztenünk szükséges: az ügyfélintegrációtól kezdve az önkiszolgáló megoldásokon át a szerződéskötés utáni ügyintézésig. Célunk, hogy gyorsabb és folyamatossabb élményeket nyújtsunk. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresen megszólítsuk a 18-40 éves korosztályt, akik a gyorsaságot, rugalmasságot és az önálló ügyintézési lehetőségeket várják el tőlünk. Hiszem, hogy mint életbiztosító, nagyobb szerepet kell vállalnunk a magánegészségügy területén, ezért a piaci igényekre reagálva 2025-re új termék bevezetését tervezzük ezen a téren. Az új, egyéni egészségbiztosítási termékünk mérföldkő lesz, amely révén kiemelkedő értékajánlatot kínálhatunk ügyfeleinknek.
Három kiemelkedő irányt figyelek meg, amelyek a legnagyobb hatással bírnak a jövőnkre. Először is, az egészség megőrzésére irányuló törekvések rendkívüli mértékben felerősödtek. Évről évre folyamatosan fejlődünk ezen a területen, és 2025-re új termékinnovációkkal készülünk, amelyek tovább növelik az egészségügyi szolgáltatások értékét. Másodsorban, a nyugdíjbiztosítások és a kockázati életbiztosítások szerepe is egyre fontosabbá vált, és ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni. Feladatunk, hogy ösztönözzük az embereket arra, hogy időben gondoskodjanak a hosszú távú pénzügyi biztonságukról, és ehhez olyan kiemelkedő értékajánlatokat kínálunk, amelyek segítenek elérni ezt a célt. Végül, de nem utolsósorban, a digitális átalakulásra szeretném felhívni a figyelmet, hiszen óriási lehetőségek rejlenek az adatalapú megoldásokban és a mesterséges intelligencia hatékony kihasználásában. Idén már jelentős lépéseket tettünk új, omnichannel front-endünk bevezetésével, és 2025-re további fejlesztések révén szeretnénk még inkább kiaknázni ezeket a lehetőségeket.
1. Az elmúlt év számos kihívást hozott a biztosítási szektor számára, köztük az infláció és kamatkörnyezet változását. Bár az idén azt tapasztaltuk, hogy egyes szegmensekben csökkent az infláció mértéke a 2023-as adatokhoz viszonyítva, a gépjárműjavítási szolgáltatások, illetve az ingatlankárok helyreállítása esetében mindezt kevésbé érzékeltük. Ennek oka elsősorban abban keresendő, hogy a szakemberhiány miatt lényegesen elszálltak a bérek az említett szektorokban. Azt is elmondhatjuk, hogy a kereslet nem nőtt lényegesen sem a gépjárművek, sem pedig az ingatlanok piacán - ez kedvezőtlenül befolyásolta az új biztosítási szerződések megkötésének számát.
2. Mivel az idén év végén jelentősen gyengült a forint, az említett negatív spirál továbbgyűrűzhet 2025-ben, ami egyértelműen nehézséget jelenthet a biztosítótársaságok számára. További kihívásként említeném a digitalizáció kérdését, pontosabban azt, hogy miként reagálunk az ügyfeleink ezzel kapcsolatos igényeire. Ezek az igények nemcsak a szerződések megkötésénél, hanem - természetes módon - a kárrendezésnél és a szerződések zárásánál is felmerülnek. Végül említenék egy harmadik kihívást is: ez pedig a profitabilitás fenntartása, ami talán mind közül a legnagyobb, amit részben enyhítenek a várható, extraprofitadóval kapcsolatos változások, amiben nagy szerepe volt a biztosítási szakma társaságokon átívelő, egységes és konstruktív együttműködésének.
3. Az UNIQA Biztosító elkötelezetten hisz a digitális innovációk erejében. Meggyőződésünk, hogy ezek a megoldások nem csupán az ügyfeleink számára teszik kényelmesebbé és rugalmasabbá a biztosítások megkötését és kezelését, hanem a biztosítónk működését is hatékonyabbá és gazdaságosabbá varázsolják. Célunk, hogy a biztosítástechnikai folyamatokat gyorsan, egyszerűen és eredményesen végezzük el, így ügyfeleink is tapasztalni fogják ennek kedvező hatásait, és értékelni fogják a szolgáltatásaink javulását.
A biztosítási szektor 2024-ben jelentős kihívásokkal nézett szembe a szigorú adózási környezet következtében. A hatályos szabályozások szűk keresztmetszetet jelentettek az ágazat növekedési lehetőségei számára, ami néhány beruházás elhalasztásához és bizonyos szolgáltatások újragondolásához vezetett. Mindazonáltal a K&H-t egy jól megalapozott, hosszú távú stratégiát követő részvényesi háttér támogatja, amely elkötelezett a magyarországi befektetések iránt. Piaci helyzetünket tovább erősíti az ügyfél-elégedettségi mutatónk, a Net Promoter Score, amely alapján a legjobban teljesítő cégek közé tartozunk. Üzleti teljesítményünket dinamikus növekedés jellemzi; sikeresen bővítettük lakásbiztosítási portfóliónkat, és a nyugdíjbiztosítási szegmensben is jelentős ügyfélérdeklődést tapasztalunk. Ez a kettős fejlődési irány szilárd alapot teremt a jövőbeli piaci bővüléshez.
A biztosítási szektor jelenlegi működése egy rendkívül változékony szabályozási környezetben zajlik, amely komoly beruházásokat és erőforrások átcsoportosítását igényli. Célunk, hogy ezeket az új szabályozásokat a lehető legzökkenőmentesebben és az ügyfelek szempontjait maximálisan figyelembe véve valósítsuk meg. A biztosítási ágazat legnagyobb kihívása a növekedés, hiszen globálisan az a feladatunk, hogy értékesebb, magasabb hozzáadott értékű termékeket és szolgáltatásokat kínáljunk. A K&H Bank olyan innovatív stratégiát dolgozott ki, amelynek középpontjában az automatizáció és a digitalizáció áll, lehetővé téve ezzel a hatékonyság maximális növelését.
3. Az innováció iránti elkötelezettségünk folytatásaként olyan megoldásokat alkotunk, amelyek megkönnyítik ügyfeleink mindennapi életét. Legújabb fejlesztésünk a digitális nyugdíjbiztosítás bevezetése, amely lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy a K&H mobilbank alkalmazásban és az online ügyfélportálon keresztül kényelmesen hozzáférjenek összes biztosítási szolgáltatásunkhoz. Kate, a digitális pénzügyi asszisztensünk révén, ügyfeleink bármikor és bárhonnan intézhetik biztosítással kapcsolatos ügyeiket – legyen szó kárbejelentésről vagy a folyamatban lévő kárigények nyomon követéséről. Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre több ügyfél él ezekkel a praktikus digitális lehetőségekkel, és pozitívan értékeli szolgáltatásainkat.
Idén a biztosítókat számos, korábban nem tapasztalt változás érintette. Felkészülten vágtunk bele az első lakásbiztosítási kampányunkba, célunk pedig az volt, hogy széleskörűen elérjük ügyfeleinket ajánlatainkkal, miközben sikeresen növeljük piaci részesedésünket. Az idei év komoly alkalmazkodást és rugalmasságot igényelt tőlünk. Kiemelt figyelmet kellett fordítanunk üzleti tevékenységünkre, mivel az egyszeri díjas aktivitás csökkenése új irányvonalakat követelt, így a unit-linked termékek fejlesztésére és az ügyfélkiszolgálás javítására összpontosítottunk. Ezen túlmenően fel kellett készülnünk a tranzakciós folyamatok extra lépéseire is, és alkalmazkodnunk kellett a Magyar Posta, mint fő értékesítési csatornánk átalakulásához. A szektor idei pénzügyi teljesítménye összhangban áll az előzetes várakozásokkal; a díjbevételek két számjegyű növekedést mutatnak, míg a nyári időjárás kedvezőbb volt a korábbi évekhez képest. Ennek eredményeként várhatóan alacsonyabb kárráfordítással számolhatunk, ami javítja a szektorszintű profitabilitást.
2. A nem-életbiztosítási terület továbbra is az ágazat húzóereje marad, az életpiac renoméja viszont az elmúlt évtizedben romlott. Ahhoz, hogy az öngondoskodás biztosítási oldalról is visszakerüljön a megfelelő "polcra", komoly változások kellenek szabályozási és adózási intézkedések révén, amire az extraprofit-adó újraszabályozása és az Etikus 2 bevezetése lehetőséget teremt, de emellett a termékek, a disztribúciós csatornák és a kompetenciák felülvizsgálata is fontos. Kihívás a szektor számára a közvetítő szakemberek számának csökkenése. E tekintetben számunkra versenyelőny, hogy a Posta országos fiókhálózatára és a minőségi ügyfélkapcsolatokat ápoló értékesítő kollégáira támaszkodhatunk. A Posta Biztosító mozgástere bővül 2025-ben az adókörnyezet változása miatt, és visszatérhet az egyszeri díjas termékeivel a korábbi üzleti aktivitáshoz. Új tulajdonosunk legjobb gyakorlatainak átvétele tovább növelheti majd működési eredményességünket a nem-életbiztosítási piac egyes szegmenseiben.
3. A szektor alapvető célja, hogy "az ügyfelek számára minőségi kiszolgálást nyújtsunk, a lehető legjobb szolgáltatásokkal és versenyképes árakkal", továbbra is érvényben marad. Úgy gondoljuk, hogy a meglévő termékek és folyamatok optimalizálása hatékony stratégiai irányt képvisel, és erre a területre kell fókuszálnunk a jövőben. Vegyük például a közvetítést, ahol tapasztalataink szerint Magyarországon a személyes kapcsolattartás továbbra is a legeredményesebb módszer. A lakáskampány során világossá vált, hogy a biztosítások offline értékesítése sokkal eredményesebb, mint az online alternatívák. Ennek oka, hogy komplex termékek esetén szakértő tanácsadók nélkül nehezen boldogulunk, és az ügyfelek továbbra is jelentős mértékben támaszkodnak a személyes tanácsadásra. Ez különösen fontos azok számára, akik az elmúlt évtizedek során a postai hálózaton keresztül ismerkedtek meg szolgáltatásainkkal.
A válaszok sorrendje az egyes biztosítótársaságok 2023-as díjbevételei szerint lett meghatározva.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A cikk elkészítésében a magyar nyelvre optimalizált Alrite online diktáló és videó feliratozó alkalmazás támogatta a munkánkat.