Az Európai Unió határozott lépéseket tesz: véget érhet a boltokban zajló trükközés!


Az Európai Bizottság lépéseket tervez a területi ellátási korlátozások felszámolására, amelyek indokolatlan árkülönbségeket okoznak az EU egységes piacán, de a kiskereskedők csalódottak a konkrét jogszabályok hiánya miatt - írta meg a Retail Detail.

Az Európai Bizottság új "Egységes Piaci Stratégiát" mutatott be, amely többek között a területi ellátási korlátozások megszüntetését célozza. Ezek a korlátozások jelentős árkülönbségeket eredményeznek azonos termékek esetében az EU különböző országaiban. Egy tanulmány szerint a multinacionális vállalatok különféle módokon akadályozzák meg, hogy a szupermarketláncok olcsóbban vásároljanak termékeket a határokon átnyúlóan, ami évente 14 milliárd eurós többletkiadást jelent a fogyasztóknak.

A jelenlegi versenyjogi szabályok már büntethetik az ilyen gyakorlatokat, ha domináns piaci szereplőkről van szó - az AB InBev és a Mondelez már kapott is bírságot -, de más esetekben nem. A Bizottság most mérlegeli a szükséges intézkedéseket a jelentős piaci szereplők által alkalmazott ellátási korlátozások ellen, és "eszközöket fejleszt" ezek kezelésére.

A kiskereskedelmi szektor óvatos, de némiképp csalódott reakcióval fogadta a legújabb bejelentést. A kiszivárgott dokumentum korábbi verziója még "jogszabályokra" utalt, azonban a végleges szövegben csupán "eszközök" kifejezés szerepel. Az EuroCommerce, az európai kereskedelmi szövetség, valamint az Independent Retail Europe, amely a független kiskereskedőket képviseli, egyaránt úgy vélik, hogy ez egy elszalasztott lehetőség. Mindkét szervezet továbbra is olyan jogszabályok bevezetését sürgeti, amelyek egyértelműen tiltanák a területi ellátási korlátozásokat.

Az újonnan kidolgozott stratégia néhány alternatív javaslata már most is képes lehet eltüntetni bizonyos nehézségeket, például a termékcímkék egységesített szabályozásának bevezetésével. Ezáltal könnyebbé válhat a termékinformációk, mint például az összetevők, hozzáférhetővé tétele.

QR-kódon keresztül online tegyék elérhetővé a nyomtatott címke helyett.

A kiskereskedők egyik vádja szerint a gyártók szándékosan különböző nyelvű csomagolásokat forgalmaznak, hogy megakadályozzák a határokon átnyúló vásárlást - ezt a Picnic alapítója, Michiel Muller "trükknek" nevezte. Cége a héten olcsó, Németországból beszerzett Nutella és Coca-Cola termékekkel hívta fel a figyelmet erre a problémára, holland nyelvű összetevő-matricákkal a német címkék felett.

A gyártók hosszú ideje elutasítják a tisztességtelen kereskedelmi korlátozások létezését, és most arra figyelmeztetnek, hogy a tervezett intézkedéseknek "alapvető és átfogó gazdasági elemzésen" kell nyugvó alapokra támaszkodniuk, figyelembe véve az ellátási lánc minden egyes szereplőjét. Michelle Gibbons, az AIM márkaszövetség igazgatója hangsúlyozza, hogy "a területi ellátási korlátozások problémája rendkívül bonyolult, mivel a beszállítók és kiskereskedők közötti szerződéses viszonyokat a helyi, regionális és nemzeti piacok sokszínűsége formálja a 27 uniós országban."

Az Európai Bizottság dokumentuma egyelőre nem tartalmaz kézzelfogható intézkedéseket, csak szándékokat, amelyeket a közeljövőben konkrét lépésekké kell alakítani. Ez várhatóan időbe telik.

Related posts