Két kifli, egy briós és egy kis extra, 15%-os borravaló? Úgy tűnik, ez a trükk arra szolgál, hogy egy kis extra forintot zsebeljenek be tőlünk!


Az utóbbi időszakban számos vásárló meglepetten tapasztalta, hogy a kártyás tranzakciók során nem csupán az összeget kell jóváhagyniuk, hanem a terminál borravaló lehetőséget is felkínál. Ez a gyakorlat nemcsak éttermekben vagy kávézókban terjedt el, hanem kisboltokban, trafikokban, sőt, büfékben vagy akár munkahelyi és iskolai étkezdékben is egyre gyakoribbá válik. Korábban ezt a szokást inkább a hagyományos vendéglátóhelyeken láthattuk, ahol az emberek már megszokták, hogy a borravaló kérdése természetes része a kiszolgálásnak. Ezeken a helyeken senki nem érzi sértésnek a borravaló felajánlását; sokan maguktól is kifejezik, hogy mennyi borravalót kívánnak hozzáadni a végső összeghez, ezzel is kifejezve elégedettségüket a szolgáltatás színvonalával kapcsolatban.

A jelenség azonban számos izgalmas kérdést veti fel:

Valóban szükséges minden helyzetben a borravalókérés integrálása a fizetési folyamatba? Milyen irányelvek érvényesek erre, és mennyire van a vásárlók tudatában ennek a gyakorlatnak? A borravaló kérdése sokszor vitatott, hiszen a kulturális különbségek és a szolgáltatások minősége jelentősen befolyásolhatják a vásárlók várakozásait. Fontos, hogy a vendégek megfelelő tájékoztatást kapjanak arról, hogy a borravaló elvárt-e, illetve hogy az mennyire van beépítve az árakba. Az átláthatóság kulcsfontosságú, hiszen a vásárlók joggal várják el, hogy tudják, mire költik a pénzüket, és milyen szolgáltatást kapnak érte.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024-es fizetési rendszerekről szóló jelentése szerint egy év alatt 4 százalékpontos növekedést sikerült elérni az elektronikus tranzakciók darabszámában.

Az elektronikus tranzakciók volumene elképesztő ütemben növekszik, hiszen már meghaladta a 2,5 milliárdot. Különösen a bankkártyás fizetések terjedése mutatkozik meg, melynek száma látványosan emelkedik. A 2016-os évhez képest a tranzakciók száma 2024-re négyszeresére nőtt, ami a digitális pénzügyi megoldások iránti egyre fokozódó keresletet tükrözi.

A bankkártyás készpénzfelvételek száma csökkent, ami arra utal, hogy a fogyasztók jelentős része egyre inkább távolodik a papírpénztől. E trendre reagálva egyre több helyen kínálják fel a borravaló lehetőségét, ami új dimenziót nyithat a szolgáltatások világában.

A HelloPay által végzett kutatás rávilágít arra, hogy a vendéglátóiparban a bankkártyás fizetési lehetőség növeli a borravaló esélyét: az egységek 42%-a számíthat jattra, ha a vendégek bankkártyával rendezik a számlát. Ráadásul január óta a kedvezőbb adózási feltételek is hozzájárulnak a borravalók növekedéséhez. A jogszabályok szerint a magánszemélyek maximálisan 15, míg a cégek esetében 20% jattot adhatnak. Érdekes, hogy a vendéglátósok 92%-ánál az átlagos borravaló aránya mindössze 11%, és csupán ötből egy vendéglátóhely kér felárat a szolgáltatásért.

Ennek az különleges juttatásnak az egyik legfőbb előnye, hogy mentes mindenféle adó- és járulékterhetől.

így az általunk adott teljes összeget megkapja a dolgozó.

Van ahol a sima POS-terminál érintőpaneljén dobja fel a borravaló százalékos arányának kiválasztását, ugyanakkor egyre több helyen találkozhatunk a HelloPay vagy FestiPay termináljaival, amelyeken egy külön monitor szolgál arra, hogy válasszunk az általunk adni kívánt extra díjlehetőségekből.

Olvasóink visszajelzései alapján egyes helyszíneken már olyan modern terminálokkal is találkozhatunk, ahol a borravaló összegét egy csúszka mozgásával választhatjuk ki.

Ez önmagában még nem okozna gondot, de aggasztó, hogy a 0 százalékos opció beállítása sok esetben nem éppen egyszerű. Ennek következtében azok, akik nem kívánnak plusz költségeket vállalni, könnyen véletlenül borravalót adhatnak.

Ez önmagában nem okoz gondot – ha étteremben ülünk vacsorázni vagy személyre szabott szolgáltatást (mint például hajvágás vagy taxi) veszünk igénybe, a borravaló gyakran természetes és elvárt része a tranzakciónak. De amikor egy kisboltban vagy éppen egy trafikban is felbukkan ez a lehetőség, joggal vetődik fel a kérdés: vajon szükséges ez? És egyáltalán, megfelel-e a jogszabályoknak?

A borravaló eredetileg az elégedettség szimbólumaként jelent meg, amelyet a jól végzett személyes szolgáltatások után adtak, mint például az étterem pincérének, fodrásznak vagy taxisofőrnek. Ez a gyakorlat mára szerves részévé vált a kultúránknak. Az utóbbi időszakban azonban figyelemre méltó változás figyelhető meg: más kereskedelmi egységek is integrálták a borravalókérési opciót a fizetési rendszereikbe, ami teljesen új perspektívát ad a megszokott tranzakciós folyamatnak.

Sok vásárló gyakran dilemmázik: vajon illik-e borravalót adni ebben a helyzetben? Milyen elvárások vannak ezzel kapcsolatban? Kötelezőnek számít-e?

A rövid válasz: nem, a borravaló mindig önkéntes. Azonban nem elhanyagolható, hogy ezt hogyan kommunikáljuk. Kulcsfontosságú, hogy világosan és nyíltan tájékoztassuk a vendégeket a borravalóadás lehetőségéről és annak mértékéről.

Ha a terminál csupán százalékos borravaló lehetőségeket kínál (például 5, 10, 15 százalék), és nem ad lehetőséget a "nincs borravaló" opció választására, akkor ez a fogyasztó félrevezetésének minősülhet.

Jelenleg nem létezik olyan konkrét jogszabály, amely világosan meghatározná, hogy mely szolgáltatók vagy üzletek kínálhatnak borravaló-opciót a kártyás fizetések során. Gyakorlatilag bármelyik vállalkozás, amely rendelkezik a szükséges terminállal, élhet ezzel a lehetőséggel.

A téma kapcsán kerestük a Magyar Nemzeti Bankot (MNB) és a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM), cikkünk megjelenéséig azonban nem érkezett válasz. Amennyiben reagálnak, írásunkat frissítjük.

A vásárlók joggal érezhetik úgy, hogy a terminálon keresztül történő borravalókérés egyfajta nyomást gyakorol rájuk, különösen, ha a kijelzőn csak pozitív opciók jelennek meg, vagy ha a pénztáros figyeli a választást.

Amikor olyan terminálba ütközünk, ahol borravalót kérnek:

A HelloPay direktborravaló szolgáltatása máris választ ad a felmerülő kérdésekre. Ahogy a neve is sugallja, a vendéglátóhely és a HelloPay között létrejött egyedi szerződés alapján a borravaló közvetlenül a dolgozók saját számláira érkezik. Ez a megoldás nemcsak átlátható, hanem megbízható módot kínál arra, hogy az érintettek kiegészítő jövedelemhez jussanak.

A borravaló kártyás rendszerének elterjedése vitathatatlanul izgalmas fejlődést hozott, de kulcsfontosságú, hogy a vásárlók tisztában legyenek jogaikkal és megőrizzék döntési szabadságukat. Érdemes elgondolkodni azon is, hogy a pszichológiai manipuláció milyen szerepet játszik ebben a folyamatban. Gondoljunk csak arra, amikor a terminál hirtelen rákérdez, hogy hány százalék borravalót szeretnénk a végösszeghez adni. Ez a módszer nemcsak a kereskedelemben, hanem a kiberbűnözők körében is egyre elterjedtebbé válik, amiről korábbi cikkünkben alaposan értekeztünk.

Ha úgy tapasztaljuk, hogy a rendszer megtévesztően vagy etikátlanul kéri a borravalót, jogunk van panaszt tenni. Ezt megtehetjük a szolgáltatónál, a fogyasztóvédelmi hatóságnál, vagy közvetlenül az üzemeltető cégnél is.

Related posts