Havi kihívás, közös felelősség: támogassuk együtt azokat, akik nem engedhetik meg maguknak a menstruációs termékek beszerzését!

Május 28-án, a menstruációs higiénia világnapján a vállalat arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy a menstruáció egy természetes biológiai folyamat, mégis sok lány és nő számára luxuskiadásnak számítanak a szükséges higiéniai termékek. A vállalat kutatásai alapján a nők havi átlagos kiadása intim higiéniai termékekre 4200 forint körül mozog, ami az életük során összesen közel 1,9 millió forintos költséget jelenthet. Az áruházlánc évek óta elkötelezetten küzd a menstruációs szegénység csökkentéséért, és legújabb kampányában, amely június 5. és 18. között zajlik, partnereivel együtt 30 forintot ajánl fel minden náluk vásárolt női intim higiéniai termék árából jótékony célra. Ezzel szeretnék támogatni azokat, akiknek anyagi nehézségeik miatt nem áll módjukban beszerezni ezeket a termékeket.
A nők tipikusan 12-13 éves koruk körül menstruálnak először, és 50 éves koruk körül utoljára. A kettő közötti körülbelül 450 hónapban szükségük van intim higiéniai termékekre. Ezek az alapvető árucikkek azonban az életük során mintegy 1,9 millió forintba kerülnek.
A menstruációs szegénység problémája sok esetben már fiatal korban megjelenik. A Procter & Gamble 2018-as kutatása rámutatott, hogy a 18-24 éves nők 23%-a már tapasztalt iskolai hiányzást menstruációs ciklusuk alatt, mivel nem állt rendelkezésükre megfelelő higiéniai termék. Sőt, sokszor még barátaik is érintettek, akik emiatt nem tudtak részt venni az iskolai eseményeken. Ez a helyzet nem csupán a tanulmányi előmenetelüket befolyásolja, hanem súlyosan érinti társas kapcsolataikat is. Az érintettek gyakran önbizalomhiánnyal küzdenek, és sok esetben elszigetelődnek, ami hosszú távú következményekkel járhat.
A felnőttkorban jelentkező problémák nem tűnnek el. A Tesco megbízásából 2024 augusztusában végzett kutatás rávilágít arra, hogy a nők 40%-a már képes volt más kiadásokon spórolni azért, hogy intim higiéniai termékeket, például tampont vagy betétet vásárolhasson. A válaszadók közel fele arról számolt be, hogy nem volt lehetősége elegendő mennyiségű vagy megfelelő minőségű intim termék beszerzésére. Ráadásul a megkérdezettek 62%-a tapasztalta, hogy munkahelyén nem tudja olyan gyakran cserélni ezeket a termékeket, ahogy azt ideálisnak tartaná. A felmérés résztvevőinek 93%-a úgy véli, hogy a nőknek támogatást kellene kapniuk az intim termékek vásárlásához.
A vállalat és szállító partnerei 2025. június 5. és 18. között egy különleges kezdeményezés keretében minden megvásárolt női intim higiéniai termék árából 30 forintot ajánlanak fel a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet támogatására. Az összegből a segélyszervezet hátrányos helyzetű lányoknak és nőknek készít intim higiénés csomagokat, továbbá edukációs programokat valósít meg, hogy a menstruáció ne jelentsen akadályt a tanulásban, a közösségi életben vagy a munkavállalásban. A kampány kiemelt támogatója a Procter & Gamble, amely az Always, Naturella, Tampax és Discreet márkákat is gyártja.
"A Tesco hisz abban, hogy a nők támogatása nem lehet alkalmi gesztus. A menstruációs szegénység elleni fellépés nálunk tehát nem kampány, hanem küldetés. Ezért biztosítunk saját munkatársainknak is hozzáférést az intim higiéniai termékekhez, ezért csökkentettük sajátmárkás termékeink árát az áfa értékével, és ezért hoztuk létre 2025. március 7-én a "Menstruáció nem luxus" hiánypótló együttműködési platformot, amelyhez továbbra is várjuk az újabb csatlakozókat. Most pedig vásárlóinkkal közösen is segítünk azoknak, akiknek minden hónap kihívás. Öröm számunkra, hogy ehhez a legnépszerűbb márkákról ismert szállító partnereink is csatlakoztak, így a közösség erejével még hatékonyabban léphetünk fel az ügy érdekében"- mondta Hevesi Nóra, a vállalat kommunikációs vezetője.
"A Procter & Gamble számára a menstruáció körüli társadalmi akadályok lebontása kiemelt cél. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy a "Lányból nővé" program keretében együttműködünk a Magyar Vöröskereszttel, hogy a fiatalok a menstruáció napjain is megfelelő higiéniai körülmények között tudjanak iskolába járni. Lelkesen csatlakoztunk a Tesco kezdeményezéséhez, mert fontosnak tartjuk, hogy a fiatal lányok és a felnőtt nők is méltósággal élhessék meg a menstruációjukat. Közösen most új szintre emeljük a menstruációs szegénység elleni fellépést, amihez a kampányidőszakban minden vásárlás valódi segítséget adhat"- nyilatkozta Vörös-Balogh Anikó, az Always Senior Márka Managere.
A vállalat évek óta dolgozik azon, hogy a menstruáció ne legyen akadály, hanem elfogadott és támogatott része legyen a nők életének. A vállalat 2023 óta áruházaiban, logisztikai központjában és központi irodájában ingyenesen biztosít intim higiéniai termékeket a kolléganői és a cégnél gyakorlatot töltő tanulók számára. 2024 júniusától pedig minden saját márkás női intim higiéniai termékének árából elengedi az áfát, ezzel is segítve a vásárlókat rendszeres extra kiadásaik csökkentésében. 2025 márciusában az üzletlánc még tovább ment, és olyan platformot hozott létre, amely vállalatokat, nonprofit szervezeteket és szakembereket kapcsol össze egy szövetségbe. A kezdeményezés célja, hogy lebontsa a menstruációval kapcsolatos stigmákat, növelje a társadalmi tudatosságot a témában, valamint mindenkinek hozzáférést biztosítson az alapvető menstruációs termékekhez