Aggodalomra adhat okot, hogy Lázár is beleavatkozik? Az új térkép alapján most már világosan látható, hol tapasztalhatóak a legnagyobb késések a magyar vasúti közlekedésben. | szmo.hu


A vonat-keses.hu platform június óta figyelemmel kíséri a MÁV járatainak késéseit, és egyedi módon prezentálja az eredményeket. Az oldal segítségével könnyedén nyomon követhetjük, mely vonatok szenvedtek a legnagyobb késésektől, mely állomások okozzák a legtöbb gondot, valamint mikor tapasztalható a legrosszabb helyzet a közlekedésben. Az adatokat Ferenci Tamás biostatisztikus gyűjtötte össze és elemezte, hogy a felhasználók számára hasznos információkat nyújtson a közlekedési nehézségekről.

Megnyitotta kapuit egy új magyar weboldal, amely alaposan feltérképezi a hazai vonatkésések alakulását – értesült a Telex. A vonat-keses.hu június 1-jén kezdte meg működését, és a MÁV nyilvános adatbázisának adatait dolgozza fel, amelyeket naponta este 11 órakor frissítenek. Ez a megoldás előnyös, mivel nem terheli le a vasúttársaság informatikai rendszerét, hiszen az adatletöltés a csúcsidőn kívül zajlik.

A portál különlegessége, hogy térképeken, grafikonokon és táblázatokban is böngészhetjük az adatokat, és szinte mindenre rá lehet keresni: dátum, vonatszám, állomás, sőt még a késés hossza alapján is. A Heti mintázat nevű funkció például azt mutatja meg, hogy

Június hónap folyamán a MÁV vonatai több mint egymillió alkalommal gördültek be különböző állomásokra. Ezek közül a járatok 29%-a időben, míg 53%-a legfeljebb 5 perc késéssel érkezett meg. A 20 percnél hosszabb késések aránya csupán 2,2%-ot tett ki.

A weboldal információi alapján a hónap legnagyobb késése június 28-án a 64-es számú Railjet Xpress járathoz köthető, amely 272 percet késlekedve érkezett Budapestről Győrbe. Érdekesség, hogy a térképen ezt a járatot piros színnel emelték ki, így könnyen észlelhető a késés mértéke.

A legnagyobb nehézségekkel küzdő helyszínként Rákospalota-Újpest / Rákospalota-Újpest vá állomás szerepel, azonban valójában csupán egy vonatpótló buszmegállóként funkcionál.

Nagykanizsán ugyan "csak" 12 perc volt az átlag, de ez egy sokkal forgalmasabb állomás, ahol közel 900 megállás történt.

A vonatok késéseinek nyomon követése során kulcsfontosságú tényező, hogy egy vonat több megállóhelyen is megáll, ami azt jelenti, hogy minden egyes késés egyedi módon kerül rögzítésre. A rendelkezésre álló adatok alapján júniusban az átlagos késés 3,5 perc volt. Érdekes módon a járatok 18,8 százaléka több mint 5 percet, míg 2,2 százaléka meghaladta a 20 perces késést.

A statisztikákból világosan kiderül, hogy mely vonattípusok szenvedtek el a legnagyobb késéseket. A nemzetközi járatok közül a EuroCity vezeti a listát, átlagosan 15 perc késéssel. Ezt követi a EuroNight, amely 13 percet késik, valamint a Railjet Xpress, amely 12 percet késik. Ezek a vonatok jellemzően határokon át közlekednek, így a késések részben a nemzetközi határátlépésekből adódnak. A belföldi vonatok között az InterCity áll a dobogó legfelső fokán, átlagosan 7,5 perc késéssel, míg az expresszvonatok 7,4 perc késéssel követik őt.

Az oldal megalkotója, Ferenci Tamás, aki biostatisztikusként tevékenykedik, a következőképpen fejtette ki véleményét:

A weboldalon elérhető Időbeli trendek grafikonon jól látható, hogy június 6. és 7. kiemelkedtek a problémás napok sorából, míg június 26. sem maradt le jelentősen. A percentilisek megjelenítése opcionálisan aktiválható:

A vonat-keses.hu olyan térképeket is rajzol, amelyek színekkel jelzik az ország különböző szakaszain tapasztalt késéseket. Ezeket a felhasználók saját időintervallumra is szűrhetik, és így napra lebontva is láthatják, mikor voltak a legnagyobb csúszások.

Related posts