Ezért még nem bízunk meg az MI-ben az elektromos autók terén.

Az elektromos járművek akkumulátorainak töltöttségi szintjét jelenleg még hagyományos módszerekkel becsülik, azonban a mesterséges intelligencia (MI) egyre inkább teret nyer ezen a szektoron. Az MI segítségével nemcsak pontosabb előrejelzések érhetők el, hanem a hosszabb élettartam is garantálható. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az új technológiák bevezetése során előforduló hibák akár tűzveszélyt is okozhatnak. Éppen ezért a kutatók óvatosan közelítik meg a MI alkalmazását, és javasolják egy "biztonsági ketrec" beépítését, amely segíthet minimalizálni a kockázatokat.
Bár az MI már számos iparágban elterjedt, az elektromos autók akkumulátorainak töltöttségi szintjét még mindig hagyományos, teljesen tesztelhető algoritmusok határozzák meg. Az ok egyszerű: a becslés hibája súlyos következményekkel járhat - a túlmerítés és a túltöltés is akkumulátortüzet okozhat.
A mesterséges intelligencia képes lenne a feszültség, áramerősség és hőmérséklet finomabb mintázatainak azonosítására, ezáltal pontosabb képet adva az akkumulátor öregedési folyamatáról. Kutatók véleménye szerint ez a fejlesztés forradalmasíthatja az energiamenedzsmentet, lehetővé téve a járművek hatótávolságának és élettartamának jelentős növelését.
A mesterséges intelligencia rendkívül érzékeny a hibás szenzorbemenetekre. A svéd RISE kutatóintézet szakemberei kifejezetten hibás adatokat szolgáltattak egy MI-modellnek, hogy vizsgálják, miként reagál az ilyen anomáliákra. Már apró eltérések is komoly hibákat okozhattak a becsült töltöttségi szintben, ami akár túltöltéshez vagy váratlan leállásokhoz is vezethet.
A megoldás a "biztonsági ketrec" lehet: ez egy külön rendszer, amely folyamatosan figyeli az MI működését, és szükség esetén lekapcsolja. Ez a védőrendszer egyszerű, de megbízható számításokat végez, például ellenőrzi a feszültség, áram és hőmérséklet határértékeit - így biztosítva, hogy az MI ne lépje át a biztonságos működés kereteit - írja az Euronews.