A volt Stellantis-vezér olyan örökséget hagyott maga mögött, amely tele van ellentmondásokkal és megosztó elemekkel.
Carlos Tavares, a Stellantis nemrégiben távozott vezérigazgatója, sokak szemében egy ellentmondásos örökséget hagyott maga után. Míg a befektetők a gyenge pénzügyi teljesítmény miatt, addig az autókereskedők a túltengő készletek és a versenyképtelen árképzés következményei miatt kritizálják őt. Belső források szerint Tavares döntései nem csupán a számokban mutatkoznak meg: ő volt az, aki személyesen zárta le a legendás Hemi V8 motor gyártásának korszakát, ezzel új fejezetet nyitva a vállalat történetében.
A Stellantis egyik vezetője, aki névtelenül nyilatkozott a CNBC-nek, felfedte, hogy a vállalat komoly belső és külső ellenállásba ütközött a Hemi motor eltávolítása kapcsán. „Mindenki ragaszkodott a Hemihez,” nyilatkozta az illető, „azonban Tavares határozott álláspontja az volt, hogy fenntarthatóbb irányba kell lépnünk.”
Noha a Hemi még elérhető alkatrész formájában, illetve néhány modellben, mint a Jeep Wrangler és a Dodge Durango, de ezek gyártása is hamarosan véget ér. Az új Dodge Charger például már csak a Hurricane soros hatos motorhoz és elektromos hajtásláncokhoz lett tervezve, és nem valószínű, hogy költséghatékonyan újratervezhető lenne a V8-as befogadására.
Tavares vezetési stílusa számos belső forrás szerint vitatható. Az egykori PSA-vezérnek rövid távú költségcsökkentési fókusza és a termékportfólió, valamint a tervezési stratégiák elégtelen kezelése miatt számos kritikát fogalmaztak meg. Egy meg nem nevezett forrás úgy fogalmazott, hogy Tavares "mintha mindent tudna," és hajlamos volt figyelmen kívül hagyni a tanácsadói véleményeket, miközben az amerikai vezetőkre hárította a vállalat nehézségeit.
Tavaly Tavares jövedelme megközelítette a 40 millió dollárt, amelyet fizetése, részvények és különféle juttatások révén szerzett. Azonban nem áll rendelkezésre információ arról, hogy mennyi végkielégítést kapott, amikor a hónap elején távozott. Jelenleg a Stellantis irányítását egy 10 fős bizottság irányítja, élén John Elkann-nal, amíg meg nem találják az új vezérigazgatót.
Tavares utódjának komoly kihívásokkal kell szembenéznie a Stellantis öröksége kapcsán, különösen a Hemi V8 híveinek által hagyott űr betöltésével. Tim Kuniskis, aki jelentős szerepet játszott abban, hogy a Hemi és a Dodge valódi kulturális ikonokká váljanak, májusban vonult nyugdíjba, de nem sokáig pihent, hiszen visszatért, hogy a RAM új vezérigazgatójaként folytassa pályafutását - számol be róla a Carscoops.
Ahogyan arról az autopro.hu korábban beszámolt, Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója, váratlanul távozott pozíciójából, miután a vállalat igazgatótanácsa egyhangúlag úgy döntött, hogy leváltja. A háttérben a vezetőség és a vezérigazgató közötti egyre élesedő konfliktusok álltak, amelyek elsősorban Tavares radikális célkitűzései és vitatott vezetési stílusa miatt alakultak ki.
Azóta Tavares is megszólalt az ügyben: "barátságos" távozását a vállalat vezetőségével való stratégiai nézeteltérésekkel magyarázta. Noha nem részletezte, milyen kérdésekben nem értett egyet a vezetőséggel, az Expresso portugál lapnak adott interjújában elmondta, hogy a döntést közösen hozta meg John Elkann-nal, a Stellantis igazgatótanácsának elnökével.
Tavares az interjú során a jelenlegi autóipari helyzetet "darwini" korszaknak titulálta, ezzel hangsúlyozva a szektort jellemző éles versenyt és a folyamatos átalakulásokat. Megosztotta, hogy nem érzi magát megbántva a történések következtében, és ha lehetősége lenne újra dönteni, akkor is ugyanazt az utat választaná.
Bár az autóipar egyik legismertebb alakja volt, a távozása rávilágít arra, hogy az iparágban végbemenő változások, az elektromos autókra való áttérés és a piaci nyomás még a legnagyobb neveket is komoly kihívások elé állítják - írja a Reuters.