Egy lengyel kiskereskedelmi boltlánc sikeresen megelőzte a Mol-t a közép- és kelet-európai vállalatok rangsorában, ezzel új mérföldkövet állítva fel a régió üzleti táján.
A 2024-es adatok szerint a közép- és kelet-európai térség legnagyobb vállalatainak rangsorát továbbra is a lengyel Orlen olajcég vezeti. A második helyezett a cseh Skoda, míg a harmadik pozíciót a lengyel Jeronimo Martins kiskereskedelmi lánc foglalja el, ezzel megelőzve a tavalyi bronzérmest, a magyar Mol-t. Ezt az információt a Coface hitelbiztosító osztotta meg az éves CEE Top 500 régiós elemzés keretében.
A tájékoztatás szerint a listán összesen 61 magyar cég szerepel, amelyek több mint 305 ezer embernek adnak munkát. Összesített árbevételük majdnem 132 milliárd eurót tett ki, a nettó profitjuk pedig több mint 4,4 milliárd euróra rúgott 2024-ben.
A magyar cégek közül a Mol a negyedik, az MVM a nyolcadik, míg az Audi Hungaria a tizedik helyen végzett a tíz legnagyobb régiós vállalat között. E három cég vezeti a magyar vállalatok rangsorát, de a listán olyan neves szereplők is megtalálhatóak, mint a Robert Bosch Kft., a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., a Szerencsejáték Zrt., az Országos Dohányboltellátó Kft., valamint a Lidl Magyarország, amely a tavalyi évhez képest előrelépett, és most már a tízes elitcsapat tagja - áll a közleményben.
Lengyelország továbbra is a régió gazdasági mozgatórugójaként tűnik fel, hiszen 178 vállalata található a Top 500-as listán, összesen több mint 1,2 millió munkavállalóval. Azonban megfigyelhető, hogy a részesedése kissé visszaesett, és az árbevétel növekedése is megállt. Ezt a zloty erősödése és a munkaerőhiány együttes hatása magyarázza.
Csehország, amely 71 vállalatot delegált a rangsorba, jelentős mértékben megerősítette pozícióját. Ezt a belföldi kereslet élénkülése, valamint a monetáris enyhítési intézkedések korai bevezetése támogatta – áll a jelentésben.
Románia - bár a régió második legnagyobb gazdasága - továbbra is alulreprezentált az ötszázas rangsorban 56 vállalattal, elsősorban strukturális problémák és kihívások miatt.





