Különleges meglepetés érheti a benzines autók tulajdonosait, mivel a műszaki előírások szigorúbbá válnak.
Az Európai Unió legújabb javaslata gyökeresen megváltoztathatja a műszaki vizsgák lebonyolítását. A PN-mérés, vagyis a részecskeszám-határérték ellenőrzése, mostantól a modern benzines autókra is kiterjedhet, ami jelentős kihívások elé állíthatja a magyar autósokat. Ez a szigorítás a legújabb, Euro 6-os kategóriába tartozó járműveket is érinti, így a jövőbeni vizsgák során a tulajdonosoknak számolniuk kell az új követelményekkel.
Jelentős szigorítás van küszöbön az autók időszakos műszaki vizsgájában. Az uniós szinten körvonalazódó új szabályozás szerint a jövőben nem csupán a dízelmotoros autók, hanem a közvetlen befecskendezésű (GDI) benzinmotorok esetében is kötelezővé tehetik az eddig csak a dízeleknél alkalmazott, rendkívül érzékeny PN-mérést (Partikelszám-Messung).
Miért fontos a PN-mérés? A láthatatlan kockázatok feltárása A PN-mérés, vagyis a partikuláris nanométeres (PN) részecskék mérése, kulcsfontosságú szerepet játszik a modern környezetvédelemben és egészségügyben. Ezek a mikroszkopikus részecskék, amelyek szabad szemmel nem láthatók, számos forrásból származhatnak, például ipari tevékenységekből, közlekedési forgalomból vagy akár a mindennapi életünkből. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy ezek a láthatatlan veszélyek gyakran észrevétlenek maradnak, miközben káros hatással lehetnek a légzőrendszerünkre és a közérzetünkre. A PN-mérés lehetővé teszi számunkra, hogy feltérképezzük ezt a rejtett fenyegetést, és tudományos alapokra helyezve hozzuk meg döntéseinket az egészségünk védelme érdekében. A PN-mérés tehát nem csupán egy technikai eljárás, hanem egy eszköz, amely segít megérteni a körülöttünk lévő világot, és tudatosítani a bennünket körülvevő rejtett veszélyeket. Az adatok birtokában jobban felkészülhetünk arra, hogy megóvjuk magunkat és családunkat a potenciálisan káros hatásoktól.
A PN-mérés lényege, hogy nem csupán a kipufogógázban lévő korom mennyiségét (füstölését) vizsgálja, hanem az apró, az egészségre különösen ártalmas szilárd részecskék darabszámát méri. - Ez a módszer sokkal megbízhatóbban és pontosabban képes kimutatni a hibás, vagy eltávolított részecskeszűrő (DPF) meglétét/működését, mint a korábbi emissziós vizsgálatok. Ráadásul a modern GDI-benzinmotorok is termelnek apró részecskéket, ezért a szigorítás indokolt a tiszta levegő érdekében - emelik ki a környezetvédelmi szakemberek.
A benzinesek is célkeresztben
A dízel részecskeszűrő (DPF) hiánya vagy hibája eddig komoly akadályt jelentett a járművek műszaki vizsgáján. Az új szigorítás valódi újdonsága, hogy a tervek szerint a részecskeszűrők ellenőrzése a benzines autók esetében is kiterjed a GPF-re (benzin részecskeszűrő).
Költséges alkatrészcsere jöhet
A PN-mérés bevezetése jelentős pénzügyi terheket róhat az autósokra. Amennyiben egy régebbi, vagy akár viszonylag új jármű nem teljesíti a részecskeszám-mérést, az szinte biztosan a szűrő (DPF vagy GPF) vagy annak vezérlésének hibájára utal, ami komoly költségeket jelenthet a javítás vagy a csere kapcsán. Ráadásul a helyzetet tovább bonyolítja, hogy a csalók korábban előszeretettel távolították el a szűrőket vagy iktatták ki azokat, ami a hagyományos mérések során nehezen volt észlelhető. A PN-mérés bevezetésével azonban ezek a járművek valószínűleg nem kapnak műszaki engedélyt, ami a piaci értékük csökkenéséhez vezet.
Mikorra lehet számítani a bevezetés időpontjára?
Bár az Európai Unió új tervezete már készen áll, a bevezetés pontos időpontja még nem végleges. Szakértők véleménye szerint a folyamat hónapokig, sőt évekig is elhúzódhat. Először is, szükség van a megfelelő jogszabályi háttér kidolgozására és a mérési határértékek megállapítására. Ezt követően új, pontos PN-mérő berendezéseket kell beszerezni, valamint szoftvereket fejleszteni a vizsgálati állomások számára. Az autósoknak mindenképpen érdemes felkészülniük arra, hogy a közeljövőben a környezetvédelmi követelmények sokkal szigorúbbá válnak.





