Képzeld el, hogy egy Dior logós hamburger, Vuitton latté és Prada macaron vár rád az éttermek menüjén! Ezek a különleges ínycsiklandó fogások valódi divatélményt kínálnak. Te is megkóstolnád őket?
A divatházak folyamatosan keresik az új utakat, hogy felfrissítsék imázsukat és vonzóbbá váljanak a vásárlók számára. Legújabb trendjük? Az éttermek világának integrálása, hiszen szerintük egy olyan hely, ahol nem kínálnak egy ínycsiklandó süteményt vagy egy aromás kávét, nem tudja igazán kielégíteni a divat iránti szenvedélytől fűtött vásárlók igényeit. Ezzel a lépéssel a márkák nem csupán a ruhákra, hanem az ízekre és élményekre is fókuszálnak, hogy a vásárlást egy komplex, ízletes kalanddá alakítsák.
A divatot jelenleg a lassuló eladások és a luxusipar fenyegetettsége jellemzi, amiből különböző (a divathoz egyáltalán nem kapcsolódó) termékek forgalmazásával próbálja magát fellendíteni a szakma. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy divatházak már nem csak a ruhák, a cipők és a táskák eladására fókuszálnak, hanem konkrét szépségápolási birodalmat is elkezdtek maguknak felépíteni - sőt, már teljes lifestyle élményeket is kínálnak a vásárlóknak.
Többek között ezért nyitják sorra szállodáikat, rukkolnak elő szezonális lakberendezési kollekciókkal és sportszerekkel, dizájnolnak autókat, terveznek méregdrága ruhákat a kisállatoknak, vagy kóstolnak bele a múzeumok és a kávézók világába. Mindennél is trendibbnek számít azonban a dizájner éttermek (a divatüzletekben elhelyezkedő éttermek) nyitása, ahol a legízletesebb, legexkluzívabb ínyencségeket lehet megkóstolni, pazar, high-fashion körítéssel fűszerezve. De vajon miért vágynak arra a divatmárkák, hogy a vendéglátóiparban is legyen egy lábuk?
A Bain-Altagamma luxusipari termékekkel foglalkozó tanulmánya szerint a tavalyi évben 20%-kal nőtt azoknak a száma, akik a divatmárkájukat a luxus vendéglátás szegmensével egészítették ki. Valószínűleg azért, mert a luxuscikkekre való költés helyett egyre inkább az élményalapú vásárlás felé tolódik el a fókusz:
A vásárlók a gyors tranzakciók helyett inkább a személyes élményekre és értékes tapasztalatokra törekszenek.
A legkönnyebb módja a helyi közösségi élet pezsdítésének a kávézók, cukrászdák és bárok, valamint éttermek megnyitása. Itt nem csupán ínycsiklandó falatokra és frissítő italokra lehet számítani, hanem divatos termékekre is, amelyek vonzzák a vásárlókat. Azok a divatüzletek, amelyek vendéglátóegységekkel is rendelkeznek, 25%-kal nagyobb látogatottságnak örvendenek, mint azok, ahol csupán kávét vagy süteményt kínálnak – derült ki az NPD Group legfrissebb kutatásából.
Mert végül is mindenkinek szüksége van táplálékra, de az élmények világát is egyre többen keresik – miért ne fűzhetnénk ezeket össze a divat vonzerejével? A szakma észrevette, hogy sokan inkább egy ikonikus helyszín vagy egy trendi étterem helyett inkább egy Louis Vuitton emblémás étkezőbe lépnek be.
A divatkedvelő turista így kaphat egy szeletet a divatipar exkluzív világából, aminek egy-két órára a részese is lehet. Ott ülhet, ahol a sztárok fogyasztanak, azt ehet, amit a legnagyobb divatguruk választanak, mindezt lenyűgöző környezetben, közel a divat csúcspontjához.
Az első divattervező, aki meglátta az haute cuisine-ban rejlő lehetőségeket a nemrég elhunyt olasz legenda, Giorgio Armani volt. Ő 1998-ban döntött úgy, hogy megnyitja az első éttermét New York-i üzletében. Úgy gondolta, hogy a fine dining és a luxus kéz a kézben jár egymással, a logós lattéit pedig szépen lassan kifejlesztette olyan gourmet fogásokká, melyek saját jogán váltak híressé. Jelenleg húsz Giorgio Armani és Emporio Armani étterem működik a világban Milánótól New Yorkig és Tokiótól Dubajig: olyan étkezési élményt teremtve,





