Az ukrajnai konfliktus következtében elszenvedett orosz energiahordozók elvesztése csupán csepp a tengerben ahhoz képest, amit Európa az iráni háború esetén kockáztathat.

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Csatlakozzon hozzánk, és ne habozzon kérdezni a volt gazdasági és közlekedési minisztertől!
Egy ilyen lépés súlyos következményekkel járhat az olajkereskedelem globális szintjén. Az EIA által közzétett adatok, még ha két évvel ezelőtti számokra is alapoznak, világosan tükrözik a piaci instabilitásra való hajlamot.
Az East-West olajvezeték napi kapacitása lenyűgöző 5 millió hordó olaj szállítására képes. Az üzemeltető, az Aramco, korábban a kapacitás bővítését 2 millió hordóval tervezte, azonban jelenleg úgy tűnik, hogy ez a projekt még nem valósult meg. Legalábbis a vezeték működése még nem indult el.
A probléma, hogy a Bab el-Mandeb szorost meg a húszik lövik, alkalomadtán. A Szuezi-csatornán és a SUMED vezetéken pedig együttesen kb. 9,3 millió hordó kőolajat és 4,1 milliárd köbláb földgázt szállítottak naponta 2023-ban. Az utóbbi teljes egészében a Bab el-Mandeben keresztül érkezett a Vörös-tengerre, míg az olajból 8,8 milliárd hordónyi. Ez azt sugallja, hogy az East-West vezeték kihasználtsága nagyon alacsony volt, mintegy 0,4 millió hordó per nap. Vagyis itt lehet egy kis, mintegy 4,5 millió hordó mozgástér, de ez csak mintegy 25-30 százalékban tudja kiváltani a Hormuzi-szoros áteresztő kapacitást.
Így tehát az Egyesült Államok körülbelül 1 millió hordóval kevesebb kőolajjal számolhat, míg Európa ennél is nagyobb, több mint 1 millió hordós csökkentésre készülhet egy esetleges leállás következményeként.
Nyilván ezt pótolni kellene valahogyan, s talán az Aramco vezetékén keresztül ez részben megoldható lehet, de a kieső cirka 10+ millió hordó és a 10+ milliárd köbláb kieső földgáz szállítmányok valószínűleg komoly áremelkedést hoznának mind a két termék piacán.