A lengyel médiában megjelent információk alapján Szigetvári Viktor vállalkozása felmerült a választások külföldi befolyásolásának gyanújában.


A lengyel elnökválasztás körüli külföldi beavatkozás ügyét a lengyel sajtó Szigetvári Viktor vállalkozásához, a korábban Datadat néven ismert, jelenleg Estratos Digital néven működő céghez köti. A jelentések alapján a vállalat kapcsolódhat két Facebook-oldalhoz, amelyek videóit jelentős összeggel, több százezer złotynak megfelelő hirdetési költséggel promotálták a Facebook platformján. Ezeken a videókon átlagemberek, lengyel állampolgárok fejtik ki véleményüket az egyik elnökjelölt mellett, míg két másik jelöltet kritizálnak.

A lengyel médiában közzétett jelentések alapján a Facebookon terjesztett videók mögött külföldi támogatás állhat, ami sérti a helyi jogszabályokat. A NASK, Lengyelország nemzeti kutatóintézete, szerdán nyilvánosságra hozta, hogy azok a fiókok, amelyek részt vettek a kampányban, jelentősebb összegeket költöttek politikai reklámokra, mint bármelyik jelölt kampánycsapata - számolt be róla a Reuters. Ezzel szemben a Meta, a Facebook anyavállalata, az ügynökséggel közölte, hogy nem találtak bizonyítékokat külföldi beavatkozásra.

"Lengyelországban cégünk osztrák leányvállalatának sokféle ügyféllel van dolga, és különböző feladatokat látunk el, mindig a vonatkozó jogszabályok betartásával. Ezen kívül azonban nem áll szándékunkban további megjegyzéseket tenni a megjelent információkkal kapcsolatban."

A botrány epicentrumában két, március végén létrehozott Facebook-oldal áll, amelyek közül az egyik a "Wiesz Jak Nie Jest" (magyarul: Tudod, hogy nem így van), míg a másik a "Stół Dorosłych" (magyarul: Felnőttek asztala) nevet viseli. Az oldalak mindössze 422 követővel bírnak. A WP Wiadomości nevű lengyel hírportál információi szerint az adminisztrátorok kiléte ismeretlen, és a hozzájuk tartozó weboldalakon feltüntetett címek valótlanok, míg a megadott telefonszámokon senkit sem lehet elérni – számolt be róla az OKO Press.

A két oldalt április 10. óta elárasztották a politikai videók, amikben látszólag átlagos emberek beszélnek a lengyel elnökjelöltekről. A videók erősen kritikusak a fő lengyel ellenzéki erő, a populista jobboldali Jog és Igazságosság támogatásával induló Karol Nawrocki elnökjelölttel, valamint a Slawomir Mentzennel, a lengyel szélsőjobboldali Konföderáció párt elnökjelöltjével szemben. Más videókban pedig Rafał Trzaskowski varsói polgármestert, a kormánykoalíció legnagyobb pártja, a Donald Tusk vezette Polgári Platform jelöltét dicsérik.

A NASK azonban nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a videók Trzaskowski ellen irányuló provokációs kampány részeként készültek, amelynek célja a jelölt lejáratása volt. Trzaskowski kampánycsapata kedden már értesítette a Meta-t a két érintett oldal létezéséről, hangsúlyozva, hogy semmilyen kapcsolatban nem állnak velük, és határozottan elhatárolódnak tőlük.

A Demagog lengyel tényellenőrző szervezet vizsgálata szerint a két fiók összesen több mint 460 ezer złotyt (43,5 millió forintot) költött el Facebook hirdetésekre. A legtöbb pénzzel megtámogatott posztra negyvenezer złotyt (3,7 millió forintot) költöttek el, és ezzel több millió felhasználót értek el - írta az OKO Press.

A Meta, a Facebook anyavállalata, egy szóvivője a Reuters hírügynökséggel megosztotta, hogy minden olyan felhasználónak, aki politikai hirdetéseket kíván közzétenni a platformon, kötelező azonosítania magát, valamint igazolnia kell, hogy az adott ország területén él. A szóvivő kijelentette, hogy belső vizsgálatuk során megállapították: az érintett oldalak adminisztrátora valóban Lengyelországban tartózkodik, és nem találtak semmilyen nyomot arra vonatkozóan, hogy külföldi beavatkozás történt volna.

A NASK állítása szerint a Facebook felfüggesztette a hirdetéseket, miután figyelmeztették őket, de a Meta szóvivője ezt a Reutersnek ellentmondónak minősítette. A lengyel sajtó értesülései szerint a hirdetések csupán lejártak, és nem a letiltás áll a háttérben.

A lengyel állami kibervédelmi ügynökség, a NASK, értesítette a belbiztonsági hivatalt (ABW) a videókkal kapcsolatosan, amelyet a Reuters hírügynökség jelentett. A NASK a Gazeta Wyborcza című lengyel lapnak nyilatkozva közölte, hogy az ABW jelenlegi vizsgálata miatt nem tudják megerősíteni, vajon a hirdetési források Magyarországra vezetnek-e. Magdalena Wilczyńska, a NASK kibertéri információvédelmi osztályának vezetője a TVN24-nek elmondta, hogy elemzésük során külföldi kapcsolatokat azonosítottak.

Bár a videókban látható lengyel városok utcáiban megkérdezett járókelők látszólag spontán véleményüket osztják meg a jelöltekről, a WP nyomozása rávilágított, hogy legalább két interjúalany az Akcja Demokracja nevű lengyel civilszervezet aktivistája. A lapnak nyilatkozó aktivisták megerősítették, hogy a videók elkészítése mögött az Akcja Demokracja áll, és hogy a szervezet tagjai bátorításra szerepeltek a felvételeken. Érdekesség, hogy a szervezet elnöke szoros kapcsolatban áll a kormánykoalíciót vezető Polgári Koalícióval - számolt be a WP.

Az Akcja Demokracja csütörtökön közleményt tett közzé, amiben elmondták, hogy IT-szolgáltatójuk kérésére segítettek szereplőket szerezni szavazásra buzdító videók elkészítéséhez. A kérést továbbították az önkénteseiknek, akik saját maguk döntöttek arról, hogy szerepelnek-e, és milyen formában szerepelnek a videókban. A WP-vel közölték, hogy szívességet tettek a cégnek, amivel évek óta kapcsolatban állnak, és szerepük itt véget is ért. Elmondták még, hogy nem tudják ki, és kinek a megbízásából készítette a videókat. Közleményükben jelezték, a két Facebook-oldalhoz nincsen semmi közük.

Az Akcja Demokracja által említett IT-szolgáltató a bécsi Estratos Digital, amelynek ügyvezetője Szigetvári Viktor. Ez a vállalat korábban Datadat néven volt ismert, és az egyik vezetője Ficsor Ádám, Bajnai Gordon egykori titokminisztere. Az Akcja Demokracja már évek óta igénybe veszi a cég által kínált adománygyűjtő rendszert, ráadásul az Estratos felel a szervezet donoradatbázisának kezeléséért is – áll a WP cikkében.

A lap értesülései szerint több forrás is alátámasztotta, hogy a cég áll a gyanús politikai hirdetések háttérben. Szigetvári Viktor a Telex érdeklődésére, miszerint az Estratosnak van-e kapcsolata a két Facebook-oldalon megjelent videókkal, azt válaszolta, hogy "nincs tudomásom róla".

Szigetvári és vállalkozása, az egykori Datadat, mostanra az Estratos Digital néven ismert, már jó ideje a magyar kormány és annak propagandagépezete figyelmének középpontjába került. Az 2022-es országgyűlési választások előtt a cég állítólag illegális adatbázis létrehozásával vádolták meg, és ennek alapján a magyar baloldal a "rendszerváltás utáni legsúlyosabb választási csalásnak" minősítette a történéseket.

Az Index mindenkit beelőzve indított cikksorozatot a Datadatról, az írásokban "Bajnai Gordon offshore csodafegyvereként" hivatkoztak a cégre, később pedig adathalászatról, kamuprofilokról, zavaros pénzügyi háttérről és a GDPR kijátszásáról is írtak. A lap azt állította, hogy Bajnai Gordon mozgatja a szálakat a háttérben az egykori titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám által alapított és vezetett cégnél, ezt pedig később a teljes kormánymédia, sőt, a Fidesz is átvette.

Related posts